lördag, november 30, 2019

Älgjakt och julmarknad

Idag blev det en lugn och skön morgon sedan åkte vi till Idenor och hämtade upp Gunilla och Maggie för att gå en skogspromenad. Härligt att kunna ha hundarna lösa i skogen och få en rejäl promenad i dags -och dessutom solljus.


Esset försvann hela tiden men kom också tillbaka och visade sig hela tiden. Den sista biten av promenaden skulle vi gå efter vägen. Såg att Esset vek av in i skogen men det gör hon ju hela tiden så jag noterade det bara. Däremot kom hon inte som hon vanligen gör efter en eller ett par minuter. Ropade men ingen Esset…

Tur att det är snö och jag visste ungefär vart hon vikt av vägen. Följde hennes spår in i skogen och upp på en höjd, knappt 100 m från där hon vikt av. Där såg man spår av två nya älglegor och såklart tassavtryck. Det ena älgspåret bar iväg upp på höjden medan det andra vek av ner från höjden, så även tassavtrycken. Efter kanske ytterligare 75 meter kon jag ner till ett ganska blött område. Här gick spåren lite runt. Jag visslade och försökte klura ut hur spåren gick och då ser jag Vinna komma rakt emot mig. Den lilla busen! Kändes länge men hon var nog inte borta mera än högst 10 minuter en kvart men oj var orolig man hinner bli. Det blev koppel på resten av promenaden för henne efter detta.

När vi kom tillbaka hem till Gunilla så gick vi på julmarknad på Per-Jansgården. Blev lite inköp, bl.a. av en uggla som Maria gjort av kugghjul. Cool tycker jag. Ögonen kan man snurra….

Efter detta så lämnade vi Vinna med Gunilla och Roland och sedan begav vi oss hemåt. Behöver väl knappast säga att Esset somnade på stört när vi kom hem. Spännande att vara på älgjakt…

Lugn kväll med grillat och “Så mycket bättre”

Inga kommentarer: