tisdag, april 22, 2008

Hundträning

Idag efter jobbet tog jag med Neo ut på lydnadsplan och körde igenom honom igen. Han är taggad nu så jag är verkligen sugen på att starta honom i 3:an snart. Skulle såklart vilja att fjärren och vittringen var lite mera samlad men det undrar jag om de någonsin kommer att bli så länge som vi tragglat...

Efter lydnadsträningen åkte jag till Njutånger och tränade lite apportering med Therese och Helena. Måste ju kolla av hur apportering med skott funkar i år. Hmmm. Vi började att utmana ordentligt och ställde upp hundarna bravid varan och sköt med dummiekastare från deras sida. Jag sköt först och Etta och Siv fick apportera. Humla satt lugnt och fint och tyst.

Sedan skulle Siv skjuta till mig och jag utmanade genom att slarva och inte säga nått utan bara ställa upp, säga markera och vänta. Väntade uppenbarligen föör länge för till sist tyckte Humla att det var dags och knallade. Då fick hon såklart inte plocka in den. Siv hämtade den och sedan sköt vi igen. Den här gången satt hon fint utan problem eftersom men svaga pip hördes och dessutom ett startgnäll... Hmmm

Resten av träningen körde vi lite markering och det var lite smågnäll tyvärr... Avslutade med ett sök i vassen och det gick kanon. Skickade 5 skick och det var fint tempo som ökade för varje skick vilket kändes härligt. Nu är det bara att hålla tummarna inför helgen.

Efter träningen fick hundarna röja lite och sedan var vi tvungna att bada dem eftersom de blev såå skitiga.

Hem, middag och sedan skönt slappande framför tvn

Inga kommentarer: