söndag, maj 31, 2026

Mors dag

Ingen enkel tulipan utan en fin bukett hade Thomas ordnat till mamma idag på mors dag. Stort grattis finaste mamma på mors dag!


Hade tänkt ta en lång sovmorgon men inte kan man sova när man har chansen utan jag var uppe vid 8-tiden.

Idag blev det premiär med frukost utomhus. Härligt väder även om det inte är supervarmt men så länge solen skiner så är det riktigt riktigt härligt.

Jag och Birgitta tog med tjejerna upp till Bergtäkten. Trodde att de skulle bada men det blev inte så mycket med det. Vi konstaterade däremot att det var väldigt väldigt mycket grodyngel i vattnet.

Satt i trädgården ett tag till när vi kom tillbaka och Ola tittade förbi en snabbis men sen åkte vi.

Vi har hört göken hela tiden medan vi suttit ute i helgen. Precis när vi satt oss i bilen för att åka hem så fick vi också syn på den högst upp i toppen på en björk.

Det visade sig att tre bilar brunnit i går kväll och det var såklart på en fastighet som ägs av personens som äger alla fastigheter och som vi riktat så många beslut mot. Det tar liksom aldrig slut...

Väl hemma packade vi upp och åt en toast som lunch innan vi la oss och vilade lite medan Norge tog ett historiskt brons i hockey VM när de besegrade Kanada i matchen om tredjepris.

På eftermiddagen blev det en dusch och sedan promenadera jag med tjejerna genom byn innan det var dags att svira om för att åka ner på stan för att äta morsdagsmiddag på Magasinet. Lasse, Birgitta, Jag och Henke. Katarina, Jonas, Klara och Alva. Vi blev alldeles enormt mätta efter haloomi och Aioli till förrätt och Entrécote med rödvinssås till varmrätt.


När vi kom hem blev det lugnt de sista timmarna innan det var dags att krypa till kojs. Såg filmen "Där Kräftorna sjunger" och mellan varven Hockeyfinalen mellan Finlans och Schweiz som Finland vann.

lördag, maj 30, 2026

Utställning i Gimo

 Blev en tidig morgon så det var sknt att jag kommit i säng tidigt i går. Anmälde ju Esset till tre utställningar när hon var så fin i pälsen och fick sitt andra cert på utställningen i Högbo i mars. Tyvärr har alll päls ramlat av de senaste sex veckorna men de var ju så få anmälda i Gimo, bara tre tikar så jag tog en rövare och åkte dit i alla fall.

Henke och Ettan åkte också med men de släppte jag av i Enånger hos Lasse och Birgitta. Planen var sedan att jag skulle stanna där när jag kom från Gimo.

Vart och soligt och eftersom tollarna var så få så gick det fort. Domaren skickade dessutom ut hund efter hund med resultatet Good. Med tanke på hur lite päls Esset har så får jag vara nöjd med att hon idag fick ett very good.


Direkt vi var färdiga så åkte vi hemmåt igen och kom till Änga före 13:30. En kort promenad sen grillade vi hamburgare och satt ute i trädgården och åt.

En eftermiddagsvila och sedan skulle jag försöka ta med tjejerna och köra några markeringar  över ån men det är för svårt för Ettan att sitta passiv. Jaja de fick apporteran några gånger var och svalka sig i åvattnet innan vi gick hemmåt och satte oss ute för ett glas bubbel och lite scharktilltugg som en förrätt.


Middagen med grillat intog vi dock inomhus och sedan blev det chokladkaka med hallonsylt och grädde till efterrätt.

Kvällen spenderades i köket och vid 22:30 gick jag och Birgitta en promenad med hundarna. Som de sprang och Esset drog dessutom iväg in i skogen och kom inte när jag ropade. Hon var däremot inte borta länge utan kom efter att vi vänt och börjat gå hemmåt igen.


fredag, maj 29, 2026

Full fart mot helgen

 Så var det fredag igen. Även idag tog jag "sovmorgon" till klockan 7 så jag var på jobbet vid 7:45 efter att först ha gått en promenad med tjejerna.

Jobbade på fram till klockan 12:30 och då åkte jag hem till tjejerna och Henke. Käkade lunch och satt mig sedan att jobba fram till klockan 15 då jag kände att jag hade gjort full dag.

Tog då tjeejrna på en promenad men först gick jag ner på täkten och tränade lite med Ettan. Dirigeringsskick, markeringskas och lite ut/höger och vänster blev det idag. Nu har det slöppt att när jag blåser närsök så söker hon tennisboll istället för att ta den dummy som ligger. Det är bra. Hon kändes annars lite om sig och kring sig idag.



Efter promenaden blev det en Dry Martini på altanen. Riktigt härligt väder så vi satt faktiskt och åt middag ute för första gången i år. Det blev Kycklingpastagratäng till fredagmiddag idag.



 Efter maten skulle vi se tv men jag var så trött att jag somnade ett par timmar. Vaknade sedan med huvudvärk som inte riktigt ville gå över så jag bestämde mig för att försöka somna för natten så det blev en ganska tidig fredagkväll vid 23-tiden.

torsdag, maj 28, 2026

Träning i Norrala

 Idag var det jobb som vanligt och på schemat stod ärenden till Mark- och miljödomstolen. Eftersom det är ett antal ärenden så tog det i stort sett hela dagen.

Direkt efter jobbet åkte jag hem och tog tjejerna på en promenad genom byn och sen åkte jag direkt iväg mot Norrala för markeringsträning hos Maria. Idag var vi bara tre stycken så vi fick mycket tid.

Utmanande markeringar, långa och ibland med terrängskiften och i bland med hopp över stängsel. Riktigt riktigt roligt. Det var första gången Esset har kört över stängsel men det tyckte hon bara var riktigt roligt. Här kommer en film på ett skick över mot en tennisboll.

Kom hem föst klockan 21 å då blev det god middag som Henke fixat, fläskfilégryta med ris. Vi åt och såg Sveriges sista match i detta VM då de förlorade mot Schweiz i kvartsfinalen.

En dusch och sedan väntade sängen.

onsdag, maj 27, 2026

Jobb och löprunda

 Då jag har en förmåga att inte avsluta jobbet tidigare än planerat på dagarna så bestämde jag mig för att istället börja lite senare och därmed ta sovmorgon till klockan 7. Skönt att sova en timma extra.

Var utvilad och fick massor gjort idag. Tog som vanligt en kort lunch och blev kvar på jobbet till 16:45.

Åkte direkt till Ica och då blev det handling av både mat och blommor då de dukat upp en stor blomstermaknad utanför butiken.

Väl hemma bytte jag om och tog tjejerna på en fem kilometers löprunda samt en ca kilometerlång promenad. Halvvägs får tjejerna springa ner och drick eller om de så önskar simma i bäcken. Esset dricker, Ettan simmar.... 😀

Idag har Henke klippt gräset. Det var verkligen på tiden för gården började se ut som en liten jungel. Nu är det grönt och fint men det kommer säkert att behöva klippas rätt snart igen då gräset hade blivit så högt och tjockt.

Till middag blev det kycklingpaj och sallad, sååå gott!

Arbete på plats, åskoväder och spännande möte

 Arbete på plats idag igen. Idag var även Henke iväg då stygnen skulle tas på foten och nu kan han ha vanlig strumpa på sig. Den stabila skon ska han dock fortsätta använda men kanske inte nattetid.

Blev en kort lunch även idag. Då vädret inte var nått vidare så intogs lunchen inomhus idag. Efter lunch kom blåsten, regnet och åskan och blixtrarna. Tur att man inte skulle vara ute just då.

Klockan 15 på eftermiddagen var det dags för ett besök av den omskrivna fastighetsägaren. Hur skulle han vara? Hur skulle han aggera? Vad ville han? Frågorna var många men mötet blev bra och lugnt sen får vi se vad det leder till i slutändan. Jag har inte så stora förhoppningar om jag ska vara riktigt ärlig.

Det har varit intensivt på jobbet en tid så efter jobbet hade jag tänkt springa men jag har haft ont i magen både igår och i dag så jag kände att det var bättre med en promenad. Först såg vi dock Sveriges ödesmatch i Hockey VM  som Tre Kronor var tvungna att vinna. Tack och lov så vann Sverige så nu väntar Schweiz i kvartsfinal. Jag har inte så stora förhoppningar om att sverige kommer att vinna den matchen.

Efter maten som idag bestod av Fisch and Chips kände jag att det var hög tid att försöka komma ikapp med bloggen. Sagt och gjort...

På dagens promenad polockade jag in en ny bukett Liljekonvaljer som doftar härligt.

måndag, maj 25, 2026

Ny vecka och kursavslutning för Ettan

 Ny arbetsvecka då det bara var att kasta sig in i allt arbete samt förbereda oss för ett möte i morgon.

Efter jobbet skyndade jag mig hem för att gå en promenad med tjejerna innan det var dags för mig att åka ner till Norrala och Maria Alm. Dags för sista kurstillfället för Ettan och idag var hon lite om sig och kring sig. Hon har varit så cool tidigare men idag stog vi på led och skulle göra markering och fotgående en och en medan övriga var passiva. Den passiviteten klarar hon inte riktigt utan att det kommer nått pip då och då.

Hon var ändå hyffsat stadig och apporterade fint samt gick på längre dirigeringar än hon gjort tidigare.

Skott var inget problem utan nått som hon kollade på men inte hade några förväntningar inför.

När jag kom hem hade Henke fixat middag och idag blev det korvstroganoff med ris.

söndag, maj 24, 2026

Naken Esset på utställning

 Uppstigning och snabb rastning av hundarna efter frukost sedan tog jag med mig en naten Esset och åkte mot Högbo utställningen. Jag hade inte mycket förhoppning då hon har så dåligt med päs men jag har ändå betalat så då åkte jag.

Fint väder och kom fram en knapp timma innan Esset skulle in i ringen. Hon fick ett Excellent vilket jag får vara nöjd med med tanke på hur lite päls hon har. Det kändes dock som att det inte var pälsen som drog ner men jag tror ändå kritiken hade varit en annan om hon haft mera päls.


Eftersom Ettan inte gått någon längre proemand idag så blev det en promenad direkt när jag kom hem. Hon hade dock varit ute på gården i stort sett hela dagen medan jag och Esser var borta. 

Idag bestod middagen av räkor, rostat bröd och kockta ägg. Mumsigt när det är varmt och fint väder.

Vår rabarb har verkligen vuxit på sig mycket den sista tiden. 

Rabarbern har växt men det har också antalet mygg. Fy sjutton vad mygg det var ute när vi träffade Bernt för att bestämma vilka träd som ska tas ner runt vår gård.

lördag, maj 23, 2026

Vattenträning på årets varmaste dag

 Vi kunde inte träffa dagen bättre. Årets första riktiga vattenträmning och det blir på årets hittills varmaste dag och det var inte bara lite varmt...

Träningen gick OK. Vi tränade det vi behöver träna på. Vattenarbetedå man skickar långt uppe på land, ca 30 meter myrmark innan igång. Jag får ut henne men hon gör ett onödigt stopp då jag behöver poscha henne för att hon ska gå i. Väl i vattnet så tuffar hon på utan kommando. 

En spännande händelse var att det passerade en björn uppe vid vägen under vår träning. En boende hade sett och hört honom vråla och även Henry hörde nått när vi fikade men visste inte då vad det var. Spännande!

På vägen hem stannade jag till i Delsbo och köpte en mjukglass. Då visade biltermometern 26 grader så nog var det rätt dag att träna vatten alltid.

När jag kom hem gick jag med tjejerna genom byn och sen fick Ettan hänga med ut och träna lite. Vi hamnade vid Peters damm där Ettan fick köra markering och dirigern både på land, i vatten och över vatten och det klarade hon riktigt bra.

Mycket utevistelse, en promenad och dessutom en hel del vattenträning för bägge tjejerna. Både jag och tjejerna var trötta efter detta.

Till middag blev det grillat men maten intogs så sent så vi åt inomhus då vi såg ishockey också.


fredag, maj 22, 2026

Full far in mot helgen

 Äntligen fredag! Orkar och hinner inte så mycket annat än jobb och hundar nu känns det som. 

Idag tänkte jag ändå att jag skulle försöka komma hem lite tidigare än vanligt den senaste tiden. Att jag inte behöver åka hem till tjejerna på lunchen gör att det blir lite mindre stressigt men det innebär också att det blir lite mera tid på flexen eftersom luncherna blir kortare. Vädret är dock bra så lunchen intas på taket vilket är härligt.

Även eftermiddagsfikat blev på taket och sen jobbade jag en stund till men kom faktiskt från jobbet redan klockan 15. 

Åkte förbi Ica och kompletteringshandlade lite innan jag åkte hem. För att känna lite helgkänsla i det fina vädret så tog vi en liite drink, Gin & Tonic i härligt väder så att vi kunde sitta ute.

Efter det så blev det en promenad genom byn och lite bad för tjejerna nere vid grillplatsen. I helgen väntar vattenträning hos Henry samt utställning i Högbo. Tyvärr är det väl inte så stora chanser på cert nu när Esset fällt ur så mycket men vi får väl se.

Innan middagen tog vi en liten förrätt ute i solen på baksidan.


Middagen intogs inomhus och dessutom bjöds det på en liten fredagsefterrätt.


Dagens artiklar i HT

torsdag, maj 21, 2026

Nämnd, korvlunch och löprunda

 Idag blev det nämnd redan från morgonen. Många ärenden från tillståndsenheten, miljökontoret och räddningstjänsten skulle avhandlas.

1.  Oseriösa fastighetsägaren: Där var det 5 ärenden. Räddningstjänsten hade ett och miljökontoret fyra stycken. Alla gällande begäran om utdömande av viten.

2. Ärende gällande alkoholservering till tidigt på morgonen under fotbolls VM i sommar.

3. Ärende om indraget alkoholtillstånd för en krägare

Å så lite information och annat.

Efter nämnden åkte vi tillbaka till kontoret där korvlunch på taket väntade. Soligt och fint väder och fastighetsägarna bjöd på en gemensam husaktivitet idag.

På eftermiddagen blev det ytterligare beslut i ärendena kring den oseriösa fastighetsägaren. 

Direkt efter jobbet genomförde jag en ny löprunda. Kors i taket att det blivit två den här veckan.

Efter turen hann jag med både lite gårdsfix också men sen blev det både middag och dusch innan jag dunsade ner i soffan en stund innan sängdags.

onsdag, maj 20, 2026

En helt vanlig hysterisk arbetsdag

 En dag utan inplanerade möten. En sån dag kan ju bli lugn tänker man men inte. Full huggning hela dagen och bara en kort lunch så mera pluss på flexen.

Fint väder gjorde att vi både fikade och käkade lunch uppe på taket. Lyxigt!

Efter jobbet åkte jag och handlade då vi gjort en handlarlista för resten av veckan. Väl hemma blev det som vanligt en promenad genom byn med tjejerna. I morgon ska jag försöka mig på en löprunda igen.

Här är dagens artikel i HT

tisdag, maj 19, 2026

APT i Bergsjö samt Studiebesök i Harmånger

 Idag blev det först en sväng till jobbet och sedan åkte vi till Bergsjö för att ha vårt personalmöte där.

Efter personalmötet åkte vi till Nygården B&B där det väntade en riktigt riktigt god lunch med Citronmarienrad kycklingfilé, en fräsch sallad med granatöpple och olja smaksatt med citron. TIll det en god dressing samt rostad paprika. Riktigt riktigt gott!

Efter maten blev det information om verksamheten samt rundvandring. En riktigt trevlig eftermiddag.





Väl hemma hann jag med lite jobb innan det var dags att åka hemmåt. Då blev det en promenad med tjejerna innan middag och sen var det  kvällen så det blev inte så mycket mera gjort idag.

måndag, maj 18, 2026

Löprunda skog

 Idag var det härligt väder ute så efter en dag på jobbet bestämde jag mig för att ta med tjejerna på en löprunda trots att kroppen inte känns ok. Bestämde mig för att ta en runda i skogen efter stig där jag vet att det är en hel del vindfällor efter vintern men då kan man springa lite lugnare.

Började springa ner till grillplatsen och redan efter stigen upp mot stora vägen fick jag krypa och klättra över några träd. Uppe vid vägen pågick asfaltering men jag passerade bara rakt över. Fortsatte upp i skogen till stigen mot Lingarö och följde den till grusvägen och sprang sedan ner till tjärnen där vi brukar träna. Där fick Ettan simma och Esset dricka vatten. Vände sedan tillbaka och sprang upp till vändplanen. De hade börjat ta rätt på alla vindfällorna så stigen som jag tänkte springa var rätt uppkörd av arbetsfordonen men inga träd att parera där i alla fall. Kom fram i Nordenholms kvarn och sedan tillbaka hem. Totalt ca 5,5 km av ömsom löpning och ömsom gång/klättring/krypning...

Väl hemma blev det middag och sen var energin slut så det blev en lugn tv kväll med två trötta hundar också.

Dagens artiklar

söndag, maj 17, 2026

Utedag

 Lugn morgon och frukost och sedan blev det en kort promenad med tjejerna innan vi packade in oss i bilen för att luft Henke lite. Skämt och sido så blir man rätt uttrågad när man är sjukskriven men ändå är hyffsat pigg. Går inte aqtt åka iväg på några strapateser men en tur till Enånger för lite miljöombyte blev det i alla fall.

En fika i Änga och sedan promenerade jag och Birgitta runt Sätra, en promenad på ca 5,5 kilometer. På vägen hem svängde vi förbi Peter men han var inte i huset i Enånger så vi åkte vidare och tog istället en korv på Podolls Diner & Gas innan vi styrde hemmåt.

Tänkte ta en liten vila och se Hockey Sve-Dan i Hockey VM men somnade på stört så missade första perioden.

När jag vaknat gick jag ner till Härbret där Essan fick ta in ett viltsök. Här kommer hon inte med gigantiska kaninen. 




Efter det så fick även Ettan testa ett viltsök för första gången. Hon tog kanin, kråka, trut och and utan problem. Kajan tog hon också men halvvägs in till mig kom hon på att vattnet lockade så hon spottade kajan och sprang ner till vattnet istället. Testade också att kasta i en liten skabbigare and för att hon skulle få testa att apportera vilt i vatten för första gången. Gick bra både med vatten och viltet men nu la hon ner anden och skakade och hade tänkt lämna den. När jag påminde så tog hon upp det och kom med den hela vägen fram.

Avlämningarna satt inte i hand utan vilten spottades på fötterna på mig men det var inte det vi testade idag. Idag ville jag bara se hur hon hanterade vilt på sök. Tyvärr inga bilder då fokus var på vilthantering och jag inte ville riskera att missa nått.

Tillbaka hemma så tömde jag bilen och dammsög ur kupén, dock inte bak hos hundarna men ändå skänt efter vinter med allt grus på golvet.

Henke fixade maten idag och när den var intagen gick jag ut och planerade tomatplanerna, röjde upp i lusthuset och sådde lite gräs på några kala fläckad där Ettan grävt. Kom in först vid 22-tiden å då blev det en dusch innan sänggång. 

lördag, maj 16, 2026

Viltträning & Mopperace

 Lugn morgon och efter frukost blev det en promenad genom byn. Idag var det tydligen två hjulsdagen för närmare 100 mopeder/motorcyklar passerade längst min promenad idag.



På min promenad konstaderade jag också att både liljekonvaljerna och smultronblommorna stod i blom.



Direkt efter promenaden packade jag ner vilt och packade in hundarna i bilen för att åka till Forsa för träning med Göran och Zenitha. Vi började med Dummies och körde stationer med tydliga dirigeringsuppgifter. Långa raka över täkter, långa dirigeringar över dike/å och genom sly samt minnesmarkeringar. Tränade också lite stoppsignal och dirigeringar som hundarna inte sett.

Efter det fick Esset, Chimey och Chino vilka i bilen för sen skulle Ettan få träna lite. Hon fick dirigeringar över diket och de längsta markeringarna någonsin med dolda nedslag och genom lite sly. Det blev äldigt svårt för henne så vi gjorde om dem flera gånger men skam den som ger sig. Till sist lyckade det både på direkta skicka och som minnesmarkering. Hon lärde sig nog massor på detta tror jag.

Efter detta fick Chimey och Esset köra ett prov med vilt. Dolde dirigeringar med änder. Dubbelmarkeringar med trut och kråka och sedan ett viltsök med änder, kanin och fasan. Både tjejerna tog in allt vilt de sprang på.













Efter trämningen åkte vi och fikade på Hnnings verande. En macka och en chokladboll blev det idag. 


På vägen hem stannade jag och tvättade bilen. 

När jag kom hem fick Esset gå in medan Ettan fick komma med och träna lite med vilt. Blev markering och dirigering men änder, kråka och trut. Hon tog allt vilt väldigt fint och levererade de till mig. Truten var det som var svårast att apportera men även det löst hon fint till sist.







Efter detta tog jag en promenad med bägge tjejerna och sen när vi kom in väntade blomvattning innan det var dag att börja med middagen. Idag blev det Pizza till middag.

Kvällen spenderades med Eurovision song Contest såklart!