lördag, november 01, 2014

SSRK Gävleborgs KM

Steg upp klockan 06:30 för att åka ner till Valbo och älgparken där årets KM i jakt skulle hållas. Hade anmält både Vinna och Humla. Målet för tjejerna som inte tränats på en månad var att Humla inte skulle få låta och att kolla hur Vinna klarar av öppenklassnivån.

Började med att föra Vinna. Gick till station 5 och började där. Det visade sig vara ett sök. Först en kort transport och sedan ett skott innan man gick skicka på sök.Vinna sökte först nära men så snart hon gick på djupet så hittade hon en och den andra kom sedan in fort. Ingen vind och första hunden gjorde att vittringsförhållandena var ganska svåra men hon löste det fint. 17p.

Skulle sedan köra station 3 och 4 men där var sån kö så jag gick till 1:an istället. En station med transport och sedan dubbelmarkering på ett hygge. Vinna spikade markeringarna och lämnade av fint. Vet inte varför vi fick avdrag men det blev 19p i alla fall….

Station 2 var också en kort transport till en dubbelmarkering i skog där en av apporterna landade i en svacka där man inte såg hunden. Även här spikade Vinna markeringarna och även här fick vi 19p.

Eftersom kön fortfarande var lång på dubbelstationen 3-4 så tog jag ut Humla. Körde station 1 och 2 med henne innan lunch. Station 1 var samma dubbel som i Ökl där Vinna startade men här var det bestämt i vilken ordning markeringarna skulle in. Humla gick fint och var helt tyst. Hämtade första apporten fint men på andra sprang hon via skytten och sedan ut till rätt område där hon fick söka lite så det blev 16p.

Station 2 var i elitklass en transport, en markering kastades men först skulle en dirigering in. Humla löste lätt uppgiften men när domaren pekade var dirigeringen låg innan markerinen kastades så så Humla en kort kort väs. Trodde inte att de skulle tas som gnäll men det gjorde så hon fick en nolla trots fint arbete och nära nog tyst. Inga ljud i starterna eller vid kast så jag är väldigt nöjd.

Efter lunch tog jag med bägge tjejerna till stationen där det hela tiden var kö. Vinna löste dubbelmarkeringen väldigt fint men när hon hämtade den andra sprang hon med den mot kastaren för så jag blåste inkallning. Blev 12p på den stationen. Antar att de tog det som att hon sökte med dummy i mun eller nått…

Dirigeringen var ca 40m till ett dike. Någon stans i diket mellan två träd (20m) så fanns en dummy. Vinna letade men hittade inte och kom upp. Fick tillbaka henne tre gånger men hon hittade inte dummysen så det blev en nolla. Hon klarade dock mina tecken och signaler långt bättre än jag trodde att hon skulle så jag är ändå nöjd. Vinna slutade på 67p i ökl. Placering vet jag inte men jag tror att det kommer upp på SSRKs sida så småningom så jag återkommer….

Humla fick jobba lite mera på sina dubbelmarkeringar som var något längre så kastaren rörde sig mellan kasten. Klarade dem dock och var tyst. Fick 14p på den.

Dirigeringen var något längre men i övrigt lika. Fick henne lätt till platsen men hon hittade inte heller dummysen så det blev en nolla även för henne.

Avslutade med söket där hon började lite osäkert men sen fick hon snabbt in dummy nummer 2 så det blev 18p där

Pga de både nollorna blev det bara 48p men med undantag för poängen så är jag mycket nöjd med hennes arbete och de fakto att hon var så tyst.

Kallt, regnigt och blåsigt och med en fruktansvärd huvudvärk hela dagen så genomförde vi dagen på ett bra sätt. Mådde dock väldigt dåligt när jag kom hem så jag tog en tablett och la mig i soffan under filten. Henke tände en brasa så värmen återkom snabbt men hade sååå ont i nacken och ryggen. Tog en varm dusch, Henke fixade god mat och sedan sov jag resten av kvällen så när jag vaknade vid 3-tiden så hade huvudvärken äntligen släppt.

Tyvärr inga bilder från dagen….

Inga kommentarer: