onsdag, september 01, 2021

Hundträning

 På plats på jobbet idag med lite radonmätning och annat. Tog mig också en promenad på lunchen trots att jag inte hade hundarna utan Henke åkte hem till dem.

Efter jobbet tog jag direkt med hundarna och stack till Lingarötjärnen. Vinna fick börja den här gången. Egentid vilket Vinna inte är bortskämd med nu den senaste tiden. Fokus var igångar i vatten som blivit ett rejält problem då hon inte går i vattnet trots synliga och enkla markeringar. Första, direktskick efter kast, går bra men sen ska det stannas och strulas så jag körde dubbelmarkeringar i vatten eller markering i vatten men först skicka på landdirigering/markering.

Från början strulade det ordentligt och jag började bli otålig men så ändrade jag taktik. Hämtade hon inte i vatten så väntade jag bara vilket innebar att hon inte fick göra nått. Då hoppade hon självmant i och hämtade. Testade detta några gånger och igångarna kom snabbar och snabbare och på de två sista skicken gick hon i direkt. Detta ska vi fortsätta med...

När Vinna jobbat klart i ca 40 minuter så bytte jag hund. Då hade resten av träningsgänget kommit och Esset fick komma ut. Lika yvig och styrig inledningsvis på promenaden till tjärnen men sen är hon så lugn och fin. Vi la upp träningen med tre stationer, 

1. Markering på vatten

2. Dirigering på land

3. Dirigering över vatten

4. Sök på land

Esset började med en enkelmarkering på vatten med skick från ca 10 meter från vattenkanten. Klarade och genomförde utan problem vad gäller samtliga delar som stadga, igång, gripande, inleverering och uppgång samt avlämning.

Andra övningen var en vattendirigering som lagt ut innan hon kom till tjärnen så den var helt dold. dessutom hade det ju gått vattenmarkering som naturligtvis innebar en störning. De två första hundarna som är i ökl hade problem med att de drogs till markeringsområdet flera gånger. Jag överdrev därför skicket för att minsta risken för att även Esset skulle dras till det området. Hon simmade över fint men kom då upp ganska långt till vänster om platsen dör apporten låg. Jag lyckade då inte dirigera henne hela vägen fram utan till slut tog hon landvägen tillbaka till mig. Nytt skick mer rakt mot apporten. Simmade även denna gången ut fint och kom nu upp bara några meter från apporten. Fick henne till höger men hon hittade inte apporten först utan började leta tillabaka vänstser. Som tur var så fick jag tillbaka henne till höger, hon hittade apporten och tig automatiskt vattenvägen tillbaka till mig. Hurra! Utmanande men vi klarade det till sist.

Landdirigeringen spikade hon och söket jobbade hon snabbt och enkelt in utan problem. 

Utmanande och väldigt bra träning. Jag måste fokusera en hel del på stoppsignal och stadga i den samt  dirigering på avstånd.

Kom hem närmare kl.20 å då blev det torsk med frasigt täcke. Mycket mumsigt!!!

Då jag var lite frusen efter träningen hamnade jag under en filt  soffan framför tvn. Somnade såklart tämligen snart efter att jag krupit ner å det var sååå skönt.

Inga kommentarer: