lördag, juli 29, 2023

Ockelboprovet dag 2, Excellent

 Dålig nattsömn så var vaken när klockan ringde klockan 07:00. Klädde mig, matade Esset och packade sedan ihop sängkläder mm och åkte till provplatsen. Anlände vid 8:15 så jag hann rasta Esset före samlingen och provgenomgången. Idag hade jag dragit startnummer 2. 

Såg Erikas prov fram till vattendirigeringen och gick sedan och hämtade Esset. Vi hann sitta några minuter vid hundstoppet och det kändes väldigt bra.

Esset var mera fokuserad vid starten idag. Inte ett pip och fantastiskt fint tolling. Markerade fint när det gick en markering på land och en på vatten. Hon hämtade snabbt den på vatten och gick ut fint på den andra. När hon kommit upp på andra sidan så drog hon direkt till rätt håll och jag blåste stopp. Då sa dommaren att jag inte skulle styra henne och det blev lite fel då jag ju redan blåst. Han menade att hon hade full koll och var på väg rätt men det blev konstigt när jag blåste stopp och sedan inte fick ge ett nytt kommando men hon löste uppgiften.

Dirigeringen gick fint efter detta och söket kom in fint och idag satt allt i hand lugnt och fint. Avslutande markeringen tog hon snabbt och lämnade även den i hand. Kändes riktigt riktigt bra och det hördes på kritiken att det skulle bli ett excellent.

Jag hade tänkt åka hem tidigt idag men när det gick så bra så ville jag ju stanna till prisutdelningen. Det blev en lång dag och jag kom inte från Ockelbo förrän vid 18-tiden. Men vad gör det när man belönats med ett Excellent i ökl. Vilken veckoavslutning, Ett VG och ett Excellent på två starter. Försmädligt på de nedlagda fåglarna på fredan men är ändå fantastiskt nöjd med resultatet och Essets genomförande av proven.


Bild på dagens excellentekipagen i öppenklass

Kom hem vid 20-tiden. Henke hade förberett och grillade kött och jag packade upp och såklart rastade vi tjejerna en kortis.

Både jag och Esset var rejält trötta men såklart väldigt nöjda.

Inga kommentarer: