lördag, augusti 02, 2008

Min lilla älskling...

Steg upp klockan 06:30, rastade hundarna, åt frukost och gick sedan ner till samlingen. Neo verkar vara återställd men han fick inte nån mat igår så vi får väl se hur det blir efter att han ätit.

Humla skulle idag för första gången starta i Mästarklass på ett prov som var upplagt som ett öppenklass prov vilket är alldeles för svårt för min lilla älskling. Jag bestämde mig ändå för att ta starten som en ren träning och för att se hur svårt det verkligen är. Provet är ju änså inofficiellt...

Tog bilen till jaktprovet och såg några par. Provet hade ett rakt och lämligt upplägg med uppdelning på 2 domare. Anita Norrblom dömte först markdelen som bestod av en extremt kort walk-up där båda hundarna fick varsin markering. Provet fortsatte sedan men en lång fottransport till nästa övning som gick ut på att hund 1 skulle skickas på en dirrigering. Dirrigeringen var rätt kort men gick över en stig som lockade hundarna att vika av till höger. När hunden på dirrigeringen var på väg in med sin apport gick ett skott av och en markering kastades till hund nummer två. Hundarna bytte sedan plats och fick göra det andra uppdraget.

Efter detta gick man tillbaka hela den långa transporten till en sökruta. Den låg i uppförsbacke och var inte särskilt stort. Man skulle skicka hundarna på en apport vardera tills båda hundarna hämtat in 5 apporter var. Landdelen var sedan slut i och med detta och man fick en muntlig kritik från Anita innan man gick vidare till vattendelen.

Vattendelen som dömtes av Lotta Bergqvist bestod av en dubbelmarkering med en synlig apport på blankvatten och en väldigt dåld apport i vass (bakom annan vass) samt en vattendirriging snett över viken ut till en udde förbi båten som såklert var en rejäll störning. Hund 1 började med markering medan hund 2 var passiv. Hund 2 fick sedan skicka på dirrigering och sedan ta markeringen innan hund 1 fick ta sin dirrigering.

Hur gick det då för Humla? Hon började som hund nummer 2 på Walk-up:en vilket hon fixade perfekt trots att den landade i snår vilket Humla är väldigt känslig för. Hon gick ut lite för långt men jobbade sig snabbt tillbaka och kom in och lämnade av i hand.

Transporten gick perfekt och hon var sedan hund nummer två som skulle ta markeringen först. Även denna hamnade i tistlar och brännäslor vilket inte var nått problem, hon spikade markeringen och hämtade den i gallopp med avlämning i hand.

Dirrigeringe gick sedan bra. Hon ville vika av efter stigen men jag blåste stopp och skickade henne till vänster och då tog hon den direkt. Skottet på inlevereringen innebar inga som helst problem utan jag fick den direkt i hand.

Tillbakatransporten gick också bra och sedan var Humla hund 1 på söket. Första skicket gick bra. Passiviteten var inga probel. Andra skicket gick bra liksom 3:e skicket men sedan sjönk tempot markant. 4:e apportein kom in och på 5:e skicket var hon enormt seg och började komma tillbaka och hade lite tur och hittade då en apport nära vilket var räddningen för jag hade nog inte fått ut henne på djupet nån fler gång.

På kritiken var det just söket som var svagt annars hade hon skött allt jättebra och hon låg såklart på pris. Humla måste skickas snabbt på söket för att behålla tempo. Att sitta passiv efter varje apport är inte bra för Humla så detta är verkligen nått vi måste jobba på.

På vattnet fick hon börja som passiv vilket gick utan problem. Transporten ner till vattnet gick också bra och sedan skulle jag skicka på dirrigering och då kom pipet i skicket. Hon gick dock snabbt ut i vattnet men båten lockade. Fick sedan ut henne til vänster men då hamnade hon så småning på publiksidan av viken. Försökte få över henne igen men då började hon bli osäker så jag valde att bryta, Vill helt enkelt inte pressa henne för mycket på en dirrigering som egentligen är lite för svår för henne.

Tog dubbelmarkeringen men startade med ett riktigt gnäll men markeringarna spikade hon vilket ju var snyggt. Båda avlämningarna fick jag i hand och efter vattnet var vi fortfarande på pris. Super, Humla till pris på sin första start i Mästarklass!!! Här kommer lite bilder från provet. Fler bilder kommer i ett galleri senare....


Domarna Anita och Lotta


Publiken


Jag och Humla samt Jan som förde sin hane Doglas


Jan och Doglas


Jag och Humla på transporten ner till vattnet

Skickar Humla på vattendirrigeringen


Humla springer ner i vattnet


Humla kastar sig i på markeringen


Humla kommer ut ur vassen med den först hämtade markeringen


Lämnar fint i hand

Jag förutsatte att hennes mattning på söket drog ner priset ordentligt för att inte tala om startgnället på vattnet samt de fakto att hon inte klarade dirrigeringen på vattnet. Förväntade mig därför ett 3:e pris vilket jag var kanonnöjd med. Lite senare blev jag dock nervös, tänk om en 3:a på land och en 3:a på vattet kunde innebära en 0:a totalt få problemen ju var helt olika. Huuu....

På prisutdelnigen i spöregn blev jag enormt förvånad då Humla fått ett 2:a pris. Hur häftigt var inte det. Det var bara 2 hundar, båda tyska som fick 1:a pris. Åååå va skoj, Humla placerades som hund nummer 7 av 20 startande på sin första start i Mästarklass. Nog för att jag tycker att domarna var väldigt generösa men de gälde ju alla så placeringen 7 av 20 i den skaran är jag supernöjd med.
Eftersom det regnade så väldigt blev den gemensamma grillningen inställd. Vi firade istället med ett glas vin i stugan, en kalldusch då varmvattnet var slut och sedan en sen tripp till stan för att äta kinamat klockan 22:30 vilket ju minst sagt var en sen middag. Kom tillbaka till stugan klockan 00:00 och somnade som en stock.

Inga kommentarer: