söndag, augusti 07, 2011

Sälen dag 3 Utställning

Så var vi inne på den sista dagen av årets upplaga av Tollarspecialen. Äntligen fick jag en god natts sömn då Neo nu funnit sig tillrätta och hittat sin plats under sängen istället för i min säng. Jag tog det väldigt lugnt på morgonen. De andra skulle ställa direkt på morgonen klockan 09:00 men jag Humla och Neo skulle in först några timmar senare.

Jag passade istället på att ta en lite längre promenad upp för en av slalompackarna. Hundarna fick vara lösa och nosa på då det var helt öde i backen. Vid 10-tiden var jag dock på plats på utställningsplatsen. Det verkade flyta på bra så relativt snart var det dags för Humla att entra ringen. Domaren kände igenom Humla och ryckte lite i pälsen och vips stod hon med en toffs i handen. Även om Humla inte är en nakenhund så har hon fällt en del och detta gjorde att HP:t rök så då var det klart för hennes del denna gång.

Hämtade istället Neo som ju inte varit på utställning på 5 år visade sig inte riktigt som på den gamla goda tiden men helt OK. Han fick HP och slutade som 3:e bästa veteranhane med fin kritik så hans prestation är jag nöjd med.

Humla ställde även i Bästa champion med jaktmerit men fick där stryk av söta Sniffa vilket ju inte var så oväntat när jag såg en fullpälsad Sniffa. Fick dock pris för förra årets utelivna pris där ju Humla blev Bästa Tollingjaktprovsmeriterade tollare och Bästa Championtik med jaktmerit.

Humla som tyärr bara fick ett 2:a pris på jaktprovet slutade som 8:e hund i jakten på Tollarmästartitteln med bara en tik framför sig på 6:e plats.

Vi klarade oss sånär utan regn i år men de sista två timmarna så stod Sälen inte emot så det var bara till att bylta på sig regnkläderna men vad gjorde väl det? Arrangörerna snabbade på det hela så redan klockan 16 var alla priser uttdelade och specialen var över i alla fall för oss utävare. Stor eloge till Tollarna i Dalarna som verkligen gjort ett hästjobb!!!

Jag rastade hundarna och styrde sedan bilen hemmåt. Det regnade precis hela vägen och jag var såååå trött men då det regnade ville jag inte stanna så jag stod emot tröttnadskänslan och körde vilare. Anlände till Hudiksvall fyra timmar senare precis klockan 20.

Henke tog hundarna på en promenad i spöregn och jag packade upp och lyssnade de sista minuterna på den ljudbok som jag lyssnat på under helgen.

Henke fixade middag och när den var uppäten var jag så trött att jag var tvungen att krypa till sängs. Hade dessutom ont i skallen så jag somnade tämligen direkt.

Inga kommentarer: