måndag, juli 04, 2016

Fortfarande inget löp så det blev WT istället

Eftersom Vinna fortfarande inte börjat löpa så åkte jag till Kybacka och Flatklubbens sektionsmästerskap och WT.

Många hundar anmälda, hela 130 st så det skulle komma att bli en väldigt lång dag. Jag startade bara Vinna idag då det inte känns meningsfullt att starta Humla mera eftersom hon låter.

Det blev mycket väntan mellan stationerna och uppgifterna var dessutom riktigt kluriga. Såg inte så svåra ut men terrängen ställde verkligen till det för hundarna. Jag startade på station 2 och sedan 1 före lunch och sedan stationerna 3, 4 och 5 efter lunch. Så här var stationsupplägget och vårt resultat:

Station 2: En enkelmarkering som landade bakom tre ensilagebalar. Åkern var slagen till en bit bakom balarna men dummiesen landade i det höga gräset.Hunden fick skickas efter att startnumret sagts. Tyst, lugn, stadig. Full fart ut men letade direkt bakom balarna. Gick ut i höga gräsen men kom till vänster om nedslagsplatsen. Letade vidare vänster så jag blåste stopp och dirigerade höger. Hon tog tecknen bra och hittade dummiesen. Full fart, rakt in och fin avlämning. Vi fick 15p

2016-07-04 13.42.27
Lugn och fin mellan stationerna.

Station 1. Transport 10-15 meter. Skott och dirigering upp i skogen. Fint fotgående, lugn och stadig i skott. Rakt ut men hamnade något till vänster om området. Blåste stopp och höger och hon hittade direkt. Snabbt in och fin avlämning. Övningen gav 19p.

Efter detta blev det lunch i form av rostbiff och potatisgratäng och under tiden rastade jag Humla och sedan Vinna innan det var dags att vänta på station 3.

Station 3: Uppställd framför lite högre växtlighet. Dubbelmarkering som landade på halvlångt gräs men pga den högre växtligheten så såg inte hundarna nedslaget.så det blev dirigering på bägge. Man fick inte skicka hundarna innan de sagt ens startnummer. Första gick ok men den andra var svårare. Jag fick blåsa stopp och vänster ett par/tre gånger innan jag fick henne i rätt område. Här fick vi 11p.

Station  4. Kort transport, Skott och enkelmarkering på andra sidan en bäck i högt gräs lite till väster om den öppning som fanns i terrängen. Man fick inte skicka innan startnumret sagts. Liksom på alla andra stationer var Vinna lugn och tyst och helt stadig. Skickade och hon kom snabbt över bäcken och upp på andra sidan. Men då går hon höger mot kastaren. Jag blåser stopp, v änster men då går hon för långt til vänster men hon stannar upp och får vittring. Vi fick 16 och jag ångra att jag blåste. Hade gått lika bra utan att jag blandat mig i å då skulle hon löst uppgiften själv och vi fått högre poäng. Ja ja 16p fick vi med oss i alla fall.

Station 5 var kanske den svåraste. Man stod uppe på en kulle och det kastades en dubbelmarkering på en täckt där flera runda området men hög vegetation skapats.Man fick inte skicka hunden före startnumret sagts. Vinna spikade bägge markeringarna. Snygga avlämningar och snabbt gick det. Dagens bästa hund enligt domaren, 20p och applåder när jag gick ur rutan.

Vi slutade på topp. Duktig duktig Vinna!!!

DSC_2852
I väntan på sin tur….

Nu fick Humla komma ut och hon skötte sig sp fint. Gick lös hela tiden mellan stationerna och fick stå och titta på övningarna. Sååå lugn och fin men om vi gått in då hade det varit annat.

Lång väntan till prisutdelning då vi kunde konstatera att jag och Vinna fått ihop 81p och slutade 7:a.

Diplom

Körde hem i full fart och anlände strax före 20:30. Packade upp och fixade middag sedan blev det uppdatering av bloggen innan det var dags att krypa till kojs.

Inga kommentarer: