måndag, juli 06, 2015

Workingtest i spöregn och rasad bil

När jag var nere i Halmstad fick jag ett SMS från Helena som ville starta på WT i Gävle. Sagt och gjort, hon anmälde mig å Vinna och idag var det dags. Vädret var urtrist, det vräkte verkligen ner! Eftersom det var över hundra hundar anmälda så startade de Nkl hundarna några timmar före så när jag skulle gå till start så hade bara Helena en station kvar.

Jag började som första ökl startande på station nr.5 vilket visade sig vara en dirigeringsstation. Ett skott smällde av från skytten som stod nere i en svacka till höger och sedan skulle man skicka på en 50m dirigering till vänster om honom. Vinna satt tyst och fint på skottet. Riktade upp henne och skickade men efter ca 30 meter vek hon av mot skytten. Blåste stopp och dirigerade ut bakåt till vänster. Hon svarade bra och kom rätt i linjen igen. Stannade upp så jag gav ett nytt utkommande och hon kom till rätt område, hittade och kom tillbaka och lämnade i hand. 17p visade det sig att vi fick på denna station.

Nu blev det lunchpaus och regnet bara tilltog. Efter lunchpausen startade jag på vattenstationen, nr.3. Där var det en dubbelmarkering där första kastade landade i vattnet och andra kastade hamnade på lant på andra sidan ett dike. När andra kastet kom så ställde sig Vinna upp men jag sa inget för det kändes inte som att hon knallade utan bara ställde sig och vred sig. När jag fick kommando att skicka så sa jag kommandot och hon drog hon snabbt iväg och forcerade diket utan problem och  kom tillbaka och lämnade av. Skickade på den på vatten och även den kom in fint trots. Tyvärr drogs många poäng för att hon ställde sig på andra markeringen så jag fick bara 10p på denna station.

Nästa station, nr.2 var skott och en markering och sedan ett skott i annan riktning dit man skulle skicka på en dirigering. Funkade inledningsvis fint. Skickade på dirigeringen men hon kom lite fel och hittade inte och började leta sig i riktning mot markeringen. Blåste stopp och skickade vänster tillbaka till området. Även hon kom hon lite på sidan om område och passerade området. Blåste stopp och tillbaka till höger men nu gick hon lite bakom området och hamnade åter på sidan om. Blåste stopp och tillbaka till vänster igen men nu hamnade hon framför området. Blåste stopp och ut men nu hade det varit för många kommandon och hon började komma tillbaka till mig så jag kallade in. 0p på denna station alltså.

Station nr.1 var en dubbelmarkering i en hage. Markeringarna landade precis före vegetationen blev hög. Vinna markerade bra och var tyst och stadig. När jag skickade henne satte hon av helt i rätt riktning men sprang in i den höga vegetationen och fick leta ett tag innan hon återkom ut på den kortare vegetationen och hittade. Samma sak vid den andra markeringen så här blev poängen bara 12 eftersom hon fick leta en del på båda.

Blev en del väntan till sista stationen å då regnade det ordentligt. Så mycket att det regnade rakt igenom paraplyet nu.

2015-07-06 14.31.58 2015-07-06 14.32.33

Avslutade med station nr.4 som också var en dubbelmarkering och här agerade hon väl ungefär som på station nr.1 men vi fick i alla fall 15p på denna.

Ingen bra poäng således men var ändå rätt nöjd med dagen ändå. Vad fick vi då med oss?

Positivt: Kunde lyssna på många fler dirigeringskommandon är jag trodde. Var tyst och lugn och stadig även om hon ställde sig upp på en station så kände jag inte att det var nått knallningsförsök direkt. Genomgående fina inlevereringar och avlämningar.

Att träna på: Dubbelmarkeringar framförallt framför terrängskiften samt störning i form av kastare eller skyttar bredvid linjen vid dirigering.

Även om resultatet och vädret inte var det bästa så var det en trevlig där att få umgås med Helena. Vi träffas alldeles för sällan!

Här kommer ett försök att illustrera vad stor och grov Vinna är jämfört med Helenas lilla golden, Money.

2015-07-06 11.52.282015-07-06 11.53.242015-07-06 11.53.50

Vi avslutade dagen på IKEA med en trerätters middag… Hehe. Låter flottare än det var…. Blinkar

Hen kom jag inte förrän 20:30 å då behövde jag packa upp alla blöta kläder och värmde mig själv med en Irish coffe.

Eftersom motorn på Santa Fen började rassla igår så vågade jag inte ta den. Henke skulle istället åka in med den på verkstan och han hann precis dit innan motorn “rasade”. Tydligen var det vattenpumpen som gått sönder vilket även påverkade kamremmen som i sin tur kan ha påverkat hela motorn. Kommer med andra ord att bli en dyr historia oavsett och vi vet dessutom inte när det kan ordnas så här i semestertider. Jag vill ha en ny bil!

Inga kommentarer: