lördag, augusti 06, 2011

Sälen dag 2 TJP-dags

Lite bättre sömn i natt men inte mycket. En lite senare morgon som dock blev lite stressig då jag satt och åt frukost lite väl länge. Hur som helst så anlände jag till uppropet 10 minuter sent men hann i alla fall anmäla mig. Åkte sedan tillbaka till stugan och hämtade kameran som jag kom på att jag glömt men anlände ändå till provrutan innan första hund gått ut.

Rastade hundarna och gick sedan och tittade. Provet kändes ganska enkelt. Markeringarna var det som ställde till det eftersom det var väldigt lerigt i vattnet så hundarna ville inte i. Avslutningsövningen med gås ställde också till det lite men dirrigeringen i sig var väldigt kort och enkel. Söket var helt öppen och precis den typ av mark som Humla gillar och tar sig fram i effektivt.

Hon skötte sig på det stora hela bra. Gnällde lite precis vid skotten men inget som domaren anmärkte på. På första markeringn sprang hon lite efter stranden och fick vint på en and som låg i vattnet på söket så hon tog in den men spikade sedan markeringarna.

På söket svischade fåglarna in och sedan spikade hon åter dubbeln på vatten. Dock slarvade jag med skicket så hon kom tillbaka. Skickade igen och hon kastade sig i utan problem.

Dirrigeringen var plättlätt och gåsen kom in utan problem.

Humla hade genomför provet mycket bra. Nått litet gnäll vid skott men i övrigt kanonbra. Många hundar hade problem med att gå ut på markeringarna men Humla spikade dem alla fyra. Ett slarvigt skick från min sida gav ett helt pris neddrag vilket jag tyckte var hårt. Humla hämtade in markeringarna snabbare än alla hundar utom en som jag såg och inte behövde hon hjälp heller så det var lite dåligt tycker jag.

När jag var klar åkte jag till den andra Ök-rutan och konstaterade att de minsann hade vattendirrigering. Varför fanns inte det i vår ruta? Det är ett monent som ofta är utslagsgivande så det tycker jag absolut ska finnas med då det i stort sett alltid är nödvändigt vid jakt. I Ökl SKA det vara vattendirrigering tycker jag.

Efter detta åkte jag en sväng till centrum och hämtade ut pengar och sedan åkte jag och tittade på lydnaden men kände en svag huvudvärk och konstaterade också att jag nu när solen kommit fram hade alldeles för mycket kläder på mig. Åkte därför upp till lägenheten och tog en huvudvärkstablett och en dusch innan jag åkte tillbaka för att vara med på prisutdelningen.

Mycket riktigt så fick Humla bara ett 2:a pris men det viktigaste är väl att jag kände mig nöjd med hennes jobb. Söklusten och motivationen hänger kvar vilket lovar gott bara hon inte börjar löpa före helgen.

På kvällen kunde vi äntligen grilla även om det blev under lite enkla förhållanden.


Vi blev ett helt gäng i huvudsak norrmän så ibland hade jag problem att hänga med på vad som sas. När det började bli för mörkt och ruggigt så flyttade vi in och jag fick chansen att se Boots jobb på tollingjaktprovet. Han löste uppgifterna bra men var ganska omständig på dubbelmarkeringen eftersom han inte var van vid det leriga vattnet. Dirrigerbar är han dock så allt kom ändå in relativt snabbt. Det kan nog bli bra det här!

Vid midnatt var det hög tid att krypa till kojs.

Inga kommentarer: