tisdag, november 18, 2014

Peking dag 1

Tappade ju en natt i och med tidsomställningen så vi landade alltså idag tisdag. STOR flygplats där vi snabbt kunde ta oss igenom passkontrollen för att ta tåget till bagageutlämningen. Bara det… !!!

När bagaget anlänt gick vi genom tullkontrollen och sedan stod den svensktalande Kinesiska guiden där och samlade ihop gruppen för att leda oss till bussen som skulle ta oss till hotellet inne i Peking. En resa på ca 45 minuter.

Fantastiskt fint väder, klart och fint och nästan ingen smogg. När vi checkat in på hotellet hade klockan hunnit bli närmare 14 lokal tid så det var hög tid för lite lunch. Blev McDonalds intill hotellet bara för att vi skulle slippa leta så mycket.

Efter maten lokaliserade vi oss i omgivningen och tog också en tur på Silk Market (Silkstreet) bara för att se vad det var för ett ställe. Ingen shopping idag alltså!

DSC_0003bDSC_0006bDSC_0010b DSC_0020b

Senare på kvällen tog vi en kaffe på Starbacks. Vill man ha riktigt kaffe så får det kosta. Nu gällde det att hålla sig piss så länge det bara går…

Middag intog vi på en kinesisk restaurang inte såå långt från hotellet. Fantastiskt fräsch och god mat fick vi. Nu gällde det bara att lära sig att äta med pinnar också…

DSC_0037bDSC_0042bDSC_0043b

Vi var tillbaka på hotellet vid 20-tiden och kände att det var läge att hålla sig vaken så länge som möjligt. Tog en drink i hotellbaren, duschade och lyckades fördriva tiden fram till strax efter 22 då vi varit vakna i nästan 35 timmar i sträck.