fredag, november 21, 2014

Pekings tunnelbana och OS-området

Upp vid 7:30-tiden för frukost och sedan iväg till tunnelbanan. Priset för att åka tunnelbana är 2,40kr å då åker man hur länge man vill och gör hur många byten som man vill. Mycket billigt således och väldigt väldigt enkelt. Trots de konstiga namnen på stationerna så upplever jag det lättare än i Stockholm. Annat som skiljer tunnelbanan i Peking från den i Stockholm är att det inte finns något klotter, skräp eller liknande samt att tågen är Propp fulla. Att få sitta kan man bara glömma!

Vi åkte en station och bytte sedan till en annan linje. Åkte 11 stationer för att sedan byta igen och åka två stationer. Då landade vi på OS området.

Av någon anledning som vi inte lyckades ta reda på så var hela området avspärrat idag. Inte en engelska skylt som talade om varför och inte en enda vakt som kunde engelska. Vi promenerade istället runt hela området och fotograferade de byggnader vi såg och kände igen. Vi gick över 1,5 mil det säger väl en del om hur stor området var.

DSC_0414bDSC_0424bDSC_0426bDSC_0437bDSC_0438bDSC_0441bDSC_0444bDSC_0447bDSC_0451bDSC_0454bDSC_0461bDSC_0465b

På vägen hem stannade vi till på en av de marknader som vi besök tidigare för att köpa några Peak-jackor som jag fastnat för. Det visade sig att vi inte skulle lyckas pruta ner dem så mycket mera utan det blev helt enkelt de dyraste jackorna vi köpte. Kostade väl sisådär 800kr för de två jackorna.

Vi fortsatte att ta tunnelbanan hem även om vi hade tänkt ta taxi men det tog för lång tid att få tag i nån så det var enklare att gå ner i tunnelbanan. Priset för att åka taxi var 11,5 i framkörningsavgift och det första inledande 3km sen kostade det 2kr/km efter det.

När vi kom hem blev det en drink på hotellet men sedan tog vi åter igen tunnelbanan till en shoppinggata där det även skulle finnas en bra restaurang om man ville äta Pekinganka på. Vi kom till en fantastiskt mysigt stadsdel som vi strosade runt i. Låg i förlängningen av den gata där Mausoleum ligger. Tyvärr visade det sig dock att den restaurang som vi skulle äta på stängde redan klockan 20:00 så vi blev hänvisade till en annan istället. Gick bra det också men den kanske inte var riktigt lika mysig. Vi var dessutom ensamma i restaurangen så något nattsudd verkar inte förekomma i Peking. Trodde att de var lite internationella så att de åt sen men så var tydligen inte fallet för alla restauranger stänger tidigt.

DSC_0485bDSC_0488bDSC_0491bDSC_0496bDSC_0497bDSC_0501bDSC_0508bDSC_0514bDSC_0525bDSC_0526bDSC_0527b DSC_0534bDSC_0539bDSC_0550b DSC_0551

Hur som helst så fick vi se en mysig stadsdel, äta god Pekinganka och kom sedan tillbaka till hotellet vid 23-tiden efter en lång och intressant dag.