onsdag, november 19, 2014

Utflyktsdag 1 Himmelska fridens torg och förbjudna staden mm

Sov som en stock men vaknade lite för tidigt med huvudvärk men lyckades somna om som tur var. Dock väldigt trött när jag vaknade. Vi steg upp klockan 7 då vi idag skulle iväg på utflykt. Frukosten var rejäl så vi kommer säkert att stå oss bra på den. Dock var vädret väldigt tråkigt. Råkallt, runt 4 plus och väldigt dimmigt.

VI åkte buss till Himmelens tempel där vi först promenerade genom parken. Mycket folk, i huvudsak pensionärer hade gymnastik i form av dans, Qigong liknande övningar mm. I kina går kvinnorna i pension redan vid 50-55 års ålder medans männen arbetar tills de är 60 år. Det ironiska är att medellivslängden är 70 för män och 73 för kvinnor så trots att kvinnorna lever längre så går de i pension tidigare… Eller kan det vara så att männen lever kortare för de jobbar längre….? Blinkar

Varje träd över 200år märktes med ett unikt nummer… Tala om att skaffa sig jobb…

DSC_0059barjeVDSC_0063b DSC_0066bDSC_0069bDSC_0081bDSC_0082b DSC_0086bDSC_0089b DSC_0091bDSC_0109b

Hur som helst så avslutades promenaden genom parken med ett besök i himmelens tempel där vi hör och häpnad stötte på Lennart Juhlin. Hur stor är sannolikheten för en sån sak?

2014-11-19 09.58.48

Efter detta så gick resan vidare till en marknaden där vi gick en timma på oss att se oss omkring och eventuellt shoppa lite. Här blev det två jackor inköpte men hittade ytterligare en som jag ville ha men lyckades inte pruta ner den till det pris jag ville så jag avvaktar med den.

Gemensam lunch innan vidare transport bort till Himmelska fridens torg. Stort är det men egentligen inte så mycket att se. Möjligen skulle man om man hunnit gått in och tittat på Mao men det var för sent på dagen för detta och dessutom skulle vi inte hunnit det då vi skulle vidare till förbjudna staden. Köerna för att titta på Mao brukar vara långa så skulle man in där fick man räkna med någon timma.

DSC_0120bDSC_0129bDSC_0131bDSC_0134bDSC_0138b

Promenerade vidare till förbjudna staden som är en mäktig skapelse. Dock grått och lite kallt idag men ändå enormt intressant att ha sett. Finns inte så mycket grejer kvar i förbjudna staden mera än byggnaderna som har en intressant historia!

DSC_0147bDSC_0150bDSC_0151bDSC_0154bDSC_0157bDSC_0158bDSC_0161bDSC_0163bDSC_0164bDSC_0167bDSC_0175bDSC_0178bDSC_0184bDSC_0206b DSC_0214bDSC_0218b

DSC_0226bDSC_0231bDSC_0242bDSC_0250bDSC_0253b

På vägen hem stannade bussen till på ett exklusivt tehus vilket passade bra då vi som sagt var lite frusna. Varmt te och information om de kinesiska te-traditionerna. Något te blev inte inköpt även om åtminstone ett av teerna som vi drack var riktigt gott. Dock var priset rätt högt så man fick räkna med 3-400kr för en påse i alla fall…

DSC_0258bDSC_0266bDSC_0269b

Frusna var vi när vi kom hem så killarna tog en whiskey på hotellrummet innan vi knatade iväg för ett besök på Silkstreet igen. Denna gången blev det ytterligare några jackor och konstaterade dessutom att den jackan jag sett på Pearlmarket inte fanns på silkstreet. Snopet nog!

Hem till hotellrummet med de inköpta varorna och sedan iväg för att äta middag. Inte lika fräscht ställe men väldigt god mat och denna gången beställde vi in hela 7 rätter totalt. VI hade tänkt beställa fler men servitrisen hindrade oss vilket var tur eftersom allt inte rymdes på bordet.

DSC_0281bDSC_0286bDSC_0289b

Trots att både Henke och Micke drack 1,2 liter öl var så blev notan för besöket under 400kr för oss fyra. Väldigt billigt att äta således. Inte heller idag beställde vi in nått ris utan vi åt chinesisk broccoli och övriga grönsaker som tillbehör istället.

Några pubar eller liknande finns inte i Peking så vi var tillbaka på hotellrummet klockan 22- Jag och Henke tog ett glas vin och såg lite tv innan vi kröp tillkojs vid midnatt.