måndag, juli 29, 2013

Veterinärbesök och hundträning

Henke åkte in och jobbade på förmiddagen idag medans jag åkte upp till Delsbo för efterkontroll av hundarna. Vinna kollades inte bara Humla eftersom hon är den som vi visste hade satt i sig de stora kolvbitarna. Röntgade först en gång men såg inga kolvar så vi gjorde även en kontraströntgen som passerade fort och inte heller denna visade några kolvar.

När jag kom hem blev det lunch och sedan åkte vi iväg och veckohandlade och passade också på att handla lite blommor så nu är det fint i amplar och krukorna utomhus igen.

På eftermiddagen tränade jag och Ida lite hund vid Talgen. Vi placerade ut apporter för vattendirigeringar och landdirigeringar och sedan gick vi upp på det snåriga hygget för att köra markeringar. Å jag har sagt det tidigare och säger det igen. Humla är inte sig själv och även om hon ögonlystes UA så tror jag att det är synen som är påverkad för hon markerade inte alls bra. Nu var terrängen tuff för Humla gillar inte den terrängen så hon väljer sina vägar och då tappar hon mycket. Ska testa markeringar i lättare terräng för att vara säker men är markeringsförmågan inte bra där då måste det vara synen för hon har varit en alldeles utmärkt markör tidigare.

2013-07-29 19.11.57

Dirrigeringar är däremot Humlas styrka. Då njuter hon och lyder´väldigt fint. Tyvärr piper hon en hel del fortfarande men är det synen så kan det nog vara en frustration pga det.

2013-07-29 18.52.45 2013-07-29 18.53.122013-07-29 19.41.00

Vinna fick komma ut och gå fot och ta tre vattenmarkeringar. Fotgåendet gick väldigt fint och första markeringen som var den längsta i hennes liv och dessutom i en hel del vattenvegetation löste hon perfekt.

Vi provade även markering vid den mer direkta vattenkanten och då gick hon som vanligt inte i. Fick stötta henne för att få i henne och sen lekte jag i henne några gånger. Vi avslutade med en riktig markering från andra sidan vatten och nu gick hon i direkt. Duktig, modig Vinna!!!

Neo fick komma ner på slutet och bada och hämta en pinne.

När jag kom hem första klockan 20:30 hade Henke fixat tacos men först blev det en god mangobreezer på altanen och egentligen var det först nu som jag planterade ut alla blommorna jag köpt på förmiddagen.

1 kommentar:

Erica sa...

Åh så härligt det ser ut! Hoppas allt är bra med Humla, man känner ju själv sin hund bäst.