söndag, december 24, 2023

Julafton

 Lugn morgon med sista avsnittet av julkalendern innan frukost och sedan en kortare promenad med tjejerna innan vi åkte och hämtade Thomas för att åka upp och hälsa på pappa. Han var vid gott mot men lite trött. Vi fikade i hans lägenhet och såg lite hockey VM med honom innan det var dags för honom att få jullunch.

Vi skjutsade hem Thomas och åkte sedan till kyrkogården i Norrfjärden där vi fick skotta fram farmor och farfars grav för att tända ljus.

Åkte sedan till stan och Mormor och morfars grav för motsvarande aktivitet.

Efter detta släppte vi av mamma som gick upp i lägenheten och förberedde inför julmiddagen medan jag och Henke tog tjejerna på en promenad mot Svartudden och på isbanan innan Henke åkte och hämtade Thomas och jag hjälpte mamma med det sista på matfronten.¨

Vi inledde julaftonsmiddagen med en krustad med västerbottenost, creme fraische, rödlök och rom till Kalle Anka då vi inte ätit nått under dagen idag. 

Efter kalle blev det traditionsenligt julmat med allt vad det innebär. Middagen inleddes dock med att jag sträckte mig över ljuset vilket gjorde att mitt hår tog eld. Lite dramatik och lukt av bränt hår men det gick ändå bra.

Efter maten blev det julklappsspel där det blev lite skral utdelning för mig och Henke. Jag fick en fin ljusstake och Henke fick sin egenköpta klapp som bestod av fjärrkontroll och tre kontakter så att man kan tända och släcka belysning på ett smidigt sätt. Fick också en bonusjulklapp som mamma fått men som hon redan har, En "nödlampa" tänds vid strömavbrott.

Senare på kvällen blev det tv-titt och lite senare på kvällen lite vickning. Tror klockan var närmare 02.30 innan vi genomförde kvällspromenaden med tjejerna och kröp till kojs.

Inga kommentarer: