onsdag, januari 27, 2016

Veterinärbesök med Humla

Jobbade på fram till klockan 10:30 och åkte sedan till Delsbo. I samband med att Humla var inne och gjorde en tandsanering förra våren så upptäktes en juvertumör. Eftersom hon var skendräktig då så skulle vi avvakta och hålla koll på knölen. I mag undersökte vi juvrena igen och då upptäkte vi ännu en knöl så jag var till veterinären men de tyckte vi skulle avvakta då det var mitt i sommaren. Återkom på hösten för en grundligare undersökning. Även denna gång förslog man att avvakta då juvertumörer på hundar oftast är godartade och ingeting tydde på att lymfan var påverkad. Fick instruktioner över hur jag skulle undeersöka Humla regelbundet och vad jag skulle vara uppmärksam på. Allt har varit lugnt dram till nu efter löpet, Då dök ännu en tumör, eller två på ett och samma juver upp. Detta var anledningen till att vi hade bokat tid idag.

Operera eller inte operera? Växer eller inte? Verkar bara växa vid löp. Låta det vara då hon ju bara lper en gång/år. Spridning till andra delar (oftast lungor) eller inte. Det var bara att ta en sak i taget.Efter undersökning och lungröntgen vet jag att:

Växer vi löp men eftersom det kommer fler så sker en spridning vilket inte har med löp att göra

Ingen spridning i lungorna.

Humla pigg och friskt i övrigt

En litet område på lymfan där luftrören delar sig kunde ses. Om det är en spridning är oklart men det finns en risk. Såååå… till veckan blir det operation av lilla stumpan!

DSC_0729bDSC_0732bDSC_0734b

När jag kommer tillbaka till stan åkte jag till Idenor och hämtade upp labradorerna som vi ska ha några dagar. En promenad ner på täkten i Idenor på lunchen och sedan in till oss för att äta lunch. Hundanra accepterade varandra direkt och det var inga konstigheter att två hundar hoppar in i bagaget till Humla och Vinna trots att de inte sett på ett halvår eller så.

Jag jobbade sedan eftermiddagen och när vi kom hem tog vi med allesammans på en 5km promenad före middag.

Somnade tidigt i soffan på kvällen.

Inga kommentarer: