tisdag, augusti 30, 2016

Årets första gåsjakt

Idag var jag inbjuden som apportör på gåsjakt i Hög. Uppstigning redan klockan 03:15 och på plats på åkern strax efter klockan 04:00.

Det började som vanligt lugnt men när det sedan började hända, jösses!

DSC_0140

Har aldrig sett så stora flockar.

DSC_0152

Vi satt långt bakom skyttarna så det blev väldigt långa apporter och eftersom de sköts så många åt gången så han vi inte hålla efter utan skyttarna fick också gå ut och samla ihop gässen. Såå långa apporter med så tunga fåglar blev tufft för gamlingarna Humla och Ginny. De fick lägga ner och ta omtag flera gånger för att orka in med dem men de kämpade på.

DSC_0144DSC_0145DSC_0158DSC_0159DSC_0164DSC_0168DSC_0169

Det blev en riktigt fin dag. Blev närmare 50 gäss totalt när vi samlade ihop alla gässen och räknade.

DSC_0174DSC_0176DSC_0204DSC_0183DSC_0196 (1)

Jag var tillbaka på jobbet redan klockan 09:30. Hann fika och vara med på personalmöte på förmiddagen för att sedan mäta lite radon, fixa några ärendet och sedan jobba fram till klockan 17.

Eftersom hundarna var trötta och nöjda så behöver jag inte hem på lunch utan rastade dem bara på eftermiddagsfikat så sparade jag in en halvtimma på lunchen också så det blev bara en arbetsdag som var 1 timmer kortare än full tid.

På kvällen var det planerad hundträning. Hade tagit med mig två gäss så att träningskompisarna kunde testa gås.

Vinna gjorde värdens bästa dirigering. Helt dolt över vattnet ca 55 m. Så långt har hon inte klarat tidigare! Tjoho! Även Aslan fixade dirigeringen supersnyggt. Skoj!

I Övrigt blev det dubbelmarkering på land, dubbelmarkering på vatten samt en landdirigering. Allt gick bra även om hon fick jobba en del för dubbelmarkeringen på land.

Humla hade jobbat nog idag så hon fick vara hemma med husse den här gången.

Kom inte hem förrän 20:30. Henke hade fixat och ätit middag men jag åt vid 21-tiden. Såg The Night Manager och drack en kopp te för jag började frysa som tusan senare på kvällen, förmodligen för att jag var så trött. Klockan 22:15 gick jag och la mig och somnade direkt och sov som en stock.

Inga kommentarer: