fredag, augusti 05, 2016

Funktionär i Vildandens ruta

Idag väntade funktionärsjobb i Ruta C i Nkl på tollingjaktprovet. Vildandensfolk skulle bemanna denna rutan idag som dömdes av Gunnar Pettersson. Det var perfekt väder, sol och mulet om vartannat men inget regn. Precis lagom för hundarna som skulle arbeta.

Jag var viltutläggare eller kastade markeringar från båten. Dagen förflöt bra och det var väldigt trevlig att se att så många hundar var spontana på vilt och tysta. Det går framåt i avelsvärlden!

13937788_10208618797221048_931004403634117338_o

Här kommer lite blandade bilder på hundar i ruta C.

DSC_3330DSC_3332DSC_3339DSC_3345DSC_3355DSC_3362DSC_3369DSC_3376DSC_3392DSC_3400DSC_3428DSC_3471DSC_3480DSC_3486DSC_3499DSC_3503DSC_3514DSC_3521DSC_3526 DSC_3538DSC_3549

När vi var färdiga i rutan så pågick fortfarande elitklassprovet i Elitklass i ruta E så jag och Anette gick dit och tittade. Även här gick jag se många riktigt bra hundar! Kul!

När provet var avslutat fick jag låna Sverkers dummieväska så att jag kunde gå ner och låta Vinna apportera lite. Vi gick tillsammans med ett gäng flattar så vi kände oss som hemma. Testade att köra dubbelmarkeringar vid bryggan där Elitklassprovet gått. Många hundar hade lite problem då de började springa på bryggan så jag ville se vad Vinna skulle göra. Inga problem. Kastaren, dvs Anette stod på bryggan så hon sprang den vägen men kastade sig i utan några betänkligheter.

Vi rodde också ut till dirigeringsplatsen så jag testade att skicka henne på Ökl-dirigeringen som låg rakt ute i sjön i en vassrugg. Hon gick ut hela vägen till vassruggen men tog sig inte ut hela vägen genom den dit dirigeringen låg men hon gick mycket längre än jag trodde att hon skulle gå. Börjar helt klart släppa när det gäller vattendirigeringsarbetet nu!

Rodde ut och hämtade de dummiesar som inte kom in å då fick Vinna simma efter båten så hon fick sig några rejäla simturer.

Passerade sekretariatet på idrottsplatsen på vägen tillbaka till campingen. Passade då på att mäta Vinna som mättes upp till 48,5cm. Helt perfekt altså och det innebär att Humla och Vinna är lika höga men Vinna är ju både grövre och längre så hon ser betydligt större ut.

När vi kom tillbaka till campingen beslutade vi oss för att beställa thaimat som även idag intogs i förtältet med hela sällskapet. Mycket trevligt gäng jag hamnat i.

Tidigare morgnar, bara utevistelse och tidig morgon som väntade så det blev inget nattsudd utan vi kom i säng före midnatt även idag och i natt var det inte nå kallt i tältet.

Är så imponerad över hur cool Vinna är över att sova i tält på camping. Hundar som skäller och folk som rör sig utanför men inte ett skall på hela tiden. Underbara lilla hund!

Inga kommentarer: