lördag, juni 24, 2023

Bjuråkersutflykt

Som vanligt vaknade jag tidigt så jag var uppe strax efter klockan 07:00. Blev lite kaffe med Niklas och Emma sen skulle de åka tillbaka till Niklas föräldrar för frukost och avresa mot Göteborg.

Vi käkade frukost och tog oss sedan en promenad genom byn med tjejerna. Fortfarande väldigt fint väder och riktigt varmt så vad skulle vi hitta på idag? Vi pratade om en tur ut på Fridas munkar men tyckte att nått mera tidskrävande skulle genomföras nu när vi är lediga. Sagt och gjort, med minigolf i åtanken styrde vi bilen mot Bjuråker via vackra men just nu renoverande Norrbovägen.

Vi började med ett stopp på Dellenbanan. Där har de helt fantastiska glassmenyer. Den dyraste kostar 299kr och omfattar bl.a. 19 glasskulor. De ni!!! Vi tog en lite mindre variant som räckte gott...

Glass på Dellenbaden

Det var väldigt mycket folk på den nybyggda minigolfbanan så vi åkte vidare några meter till och stannade istället på Norra Dellens familjecampinge eller Blodmyra som det fortfarande heter för de flesta hudikbor.

Minigolf och sightseeing på "Blodmyra"

Jag utklassade Henke på campingens charmiga äventyrsgolfbana och sedan åkte vi vidare till Fönebo där vi stannade och tittade på omgivningen. Massor med folk på den fina stranden såklart.

Bad i Fönebo

På vägen från Fönebo körde vi ner till hamnen i Moviken så att hundarna fick svalka sig i vattnet och vi kunde titta på den konst som ställs ut där.

Konst i Movikens hamn

Sista stoppen innen vi styrede hemmåt blev på Avholmsberget. Massor med folk även här och det verkar som att vi inte var de enda hudikborna som gjorde en utflykt i Bjuråker idag för många av de vi såg på de olika ställerna såg vi på fler än ett ställe.

Fika och vacker utsikt på Avholmsberget

När vi kom tillbaka till Hudik stannade vi till och handlade lite och sedan blev det middag när vi kom hem. Blev ju en himla mysig midsommardag!!!