tisdag, maj 28, 2024

Veterinärbesök

 Jobbade på på förmiddagen och åkte sedan hem till tjejerna på lunch. Direkt efter promenad och mat så åkte vi upp till Delsbo för uppföljning av vinnas urinvägsinfektion samt koll av knöl och annat då hon var så dålig i helgen. Det blev ändå ganska bra besked för Vinna. Urinet ser nu fint ut och vi röntgade magen för att se om det var något påtagligt fel där men de kunde man inte se. Hennes knöl på magen misstänks nu vara en tumör och den tänker jag inte operera men den har gått bort en gång tidigare så vi kommer ändå att testa med en till antibiotikakur.

Röntgen visade möjligen en förträning i luftrören vilket kan förklara varför hon är så flåsig och det gör ju till viss del också att hon blir törstig såklart.

Jag ville också ta en hälsocheck på Esset då jag tror att hon varit väldigt skendräktig. Under 1,5 veckas tid så matvägrade hon på morgonen och kräktes till och från hela perioden. Nu äter hon och har inte kräkts på nästan två veckor men både när vi var i Ockelbo och när vi tränade vid tjärnen här hemma för några dagar sedan så var hon långsam och trött. Det är verkligen inte likt Esset. Hon är i vardagen lika sprallig som vanligt så där märker jag ingenting. Nojjig eller extremt uppmärksam på mina hundars mående... Jag vet inte men vill ändå ha en check. Tror att veterinären tyckte jag var lite tramsig men det togs blodprov och jag ville också att de skulle ta prov för hypothyrios. Tyvärr verkar det som om även Esset fått detta. Vi ska börja med en låg dos och följa upp det så får vi se. 

Väl hemma hade jag tänkt träna men motivationen försvann så det blev istället en promenad den här kvällen.

Inga kommentarer: