lördag, oktober 03, 2015

Årets sista Tollinjaktprov

Tidig morgon, efter en natt med bara knappt tre timmar sömn. Frukost medan pappa åkte och hämtade Amanda och sedan åkte vi klockan 06:30. Tankade och styrde sedan bilen mot Töre. Temperaturen när vi åkte från Piteå var pluss fem grader men när vi kom till Töre visade biltermometern –2 grader. Brrr!

Provplatsen låg dock i solen och på skoterklubbens stuga var det varmt och härligt att sitta som åskådare. Temperaturen steg snabbt men nog blev jag lite nervös när jag fick höra provupplägget.

DSC_1164bDSC_1165b

Tolling och efter det en enkelmarkering på vatten. Transport 20m och ytterligare en markering i vatten. Transport 5m och en tredje markering!!! 30m transport och ett linjetag på ca 25m. Avslutade med en tungsprunget sök.

Bara fem startande i år, alla i Nkl. Tina startade först med Theo och sedan var det jag. Såg hela Tinas arbete innan jag hämtade Vinna. Han sedan höra hennes kritik och glädjas över att hon äntligen fick en 1:a. Theos svaga moment, tollingen, gick som på räls så då sa jag direkt till pappa och Amanda att nu blir det en 1:a för tollingen är det enda han har problem med.

Bilder på Tina och Theo

DSC_1166bDSC_1169bDSC_1178bDSC_1188bDSC_1189bDSC_1191b

Efter det var det min tur. Tollingen var inga problem. Första markeringen på vatten gick som en dans. Transporten däremot var under all kritik, hon var alldeles för långt fram för min smak. Även markering 2 och 3 löste hon perfekt. Linjetaget var inga problem men söket gick trögs. Hon hade lite svårt att komma ut till viltet längst ut. Fastnade liksom i samma sökrunda men till sist kom även det sista in. Ååå vad lättad jag var men skulle söket göra att 1:an försvann?

DSC_1201bDSC_1206bDSC_1219bDSC_1222bDSC_1227bDSC_1229bDSC_1234bDSC_1235bDSC_1244b

Nej, det gjorde det inte däremot rök HP men det kan jag absolut leva med. Duktiga duktiga Vinna! Äntligen!!!

DSC_1257bDSC_1258b

Å så lite vinnarbilder. Alla vid dagens prov gick till pris.

DSC_1266bDSC_1272b2015-10-03 09.14

När vi kom hem åt vi lite korv och sedan la jag mig och vilade ett par timmar. Efter en promenad med hundarna så kom Thomas, Helena, Amanda och Emil och åt middag. Trerätters middag med

Laxtoast till förrätt

Porterstek med gelé och inlagd gurka till varmrätt och

Jordgubbs och rabarberpaj till efterrätt. MUMS!!!

Senare på kvällen, vid midnatt kom huvudvärken precis som jag befarat så då var det bara att krypa till kojs!

Inga kommentarer: