torsdag, november 12, 2015

Årets sista jakt?

Idag bar det av till havs igen. Denna gången fick Vinna också hänga med. Temperaturen i luften låg runt noll och vilken temperatur det är i vattnet törs jag inte tänkta på. Kallt men förmodligen varmare än i luften. Hur som helst så höll vi till på en ö intill Brakskär. Humla fick sitta i solen uppe på ön medan Vinna fick vara med själv i händelsernas center. Först några mobilbilder på Vinna under passiviteten….

2015-11-12 08.22.082015-11-12 08.25.16DSC_1682DSC_1684

Detta är hennes första praktiska sjöfågeljakt. Det var väldigt väldigt lugnt inledningsvis. De fåglar som flög slog inte ner i vår bulvanbild och kom inte inom skotthåll. Vi beslutade att vänta till efter 11 och sedan ge upp. Vid 10:30 sköts en Knipa. Tyvärr såg Vinna inte detta men jag skickade ändå ut henne. Hon simmade runt bland stenarna och ut till vettarna men Knipan låg utanför och dit tog hon sig inte om inte lyckades jag dirigera henne heller.

12239443_10206741118280248_8707107970495230311_o12244283_10206741118160245_5027231956756152122_oDSC_1691

Hämtade istället Humla som jag dirigerade ut till anden utan problem. Duktig Humla! Under tiden sköts ytterligare en fågel, denna gången en skrak så hon fick hämta den också eftersom Vinna nu var uppe på ön.

Lugnet la sig igen, Humla satte jag tillbaka uppe på ön och Vinna fick vara med i händelsernas centrum. Precis när vi var på väg att ge upp sköts en knipa igen. Nu såg jag problemet. Vinna tittar på skytten och fågeln som faller missar hon därmed eftersom jag sitter en bra bit på sidan om skyttarna. Detta har varit bra för Humla du hon ser bättre och är lugnare när hon inte sitter med skyttarna i gömslet. Resultatet blev detsamma denna gång, Vinna kommer i men kommer inte ända ut till fågeln som hon inte vet var den ligger. Humla kommer åter igen till undsättning. Efter det fick båda hundarna vara med i gömslet.

En påskjuten mås flaxade och drev iväg 500m så jag tog båten för att hämta den. Tog med hundarna i båten och hade stora problem. Inte visste jag hur motorn fungerade, båten hade tagit in en hel del vatten, hundarna halkade omkring bland de stora baljorna där vettarna legat och dessutom skulle jag försöka hitta den mås som drivit iväg. Inte var den död när jag kom fram heller och jag hade ingen bössa. Som tur är fixade Humla en snygg apportering från och sedan till båten, Avlivning av mås som Vinna sedan såklart ville ha. Fågeln placerades under baljan och jag lyfte upp Humla i båten och styrde tillbaka till ön. Under tiden hade ytterligare en Knipa fällts så den fixade jag upp innan jag la till vid bryggan.

Jakten avslutades väldigt bra med en gräsand som Humla hämtade. Vinna fick sedan apportera skraken ett par gånger och det gick väldigt bra. Fina apporteringar och fina avlämningar så det kommer att bli bra.

11223512_10206741119000266_7750800722633674069_o11223512_10206741118120244_2140125404074558242_o

Ska sitta i gömslet med Vinna nästa gång så det blir tydligare med att det är i gevärspipans riktning man ska hålla koll. Å sen ska vi jobba med dirigeringar i vinter för det är väldigt användbart på jakterna det ser man helt klart på Humla. Det funkar rätt bra på land men det ska funka perfekt för till sommarn blir det stora målet vattendirigeringar för Vinnas del. Kommer nog att bli fint för hon hade ett bra lugn och hon har väldigt fina apporteringar.

DSC_172612120098_10206741119360275_6524210901496327324_o

När vi la till på vid bryggan å hundarna var påpälsade med förutom neoprenväst, mikrofibertäcke (för att torka) och värmetäcke så råkade jag sitta på Humlas koppel när hon hoppade i land vilket resulterade i att hon trillade i och blev tung som bly. Hon fick låna Vinnas hyffsat torra utrustning när de hoppade in i bilen. Behöver jag säga att de sov gott i bilen på eftermiddagen efter att ha varit ute på äventyr i hela åtta timmar.

På jobbet hade datasystemet fortfarande inte kommit igång och som det verkar kommer det inte att göra det denna veckan. Skumt så det kan bli! Någon server som gått sönder som gör att vi inte kommer åt någon information eller programvara annat än det som finns på den lokala hårddisken. 

På kvällen kunde jag konstatera att Vinna nog fått lite vattensvans. Den hänger mera än vanligt men hon orkar få upp den när hon får glädjefnatt och hon visar inga tecken på smärta. Måste komma ihåg att torka henne bättre efter att hon varit i vattnet å dessutom använda täcke mellan apporteringarna om det blir lite längre tider eftersom hon är så pass utfälld.

Både jag och hundarna sov gott på kvällen i soffan framför brasan efter att ha druckit en kopp glögg och ätit spenatsoppa med ägghalva.

Inga kommentarer: