söndag, maj 07, 2023

Å-röjning och viltträning

 Efter frukost och en promenad med tjejerna så åkte motorsåg och fyrhjulingen fram. 

Nere vid ån hade det fallit ett träd över åkern och i åkanten hade ruttna träd blåst av vilka stoppade upp det ganska friskt flödande vattnet. Vi hjälptes därför åt att kapa och ta bort allt "bös" så det blev fint igen.

Efter detta fick Esset apportera lite kråka och Vinna några dummiesar innan vi tog en promenad upp till Bergtäkten där de bägge apporterade lite i vattnet. 

När vi kom tillbaka till huset igen blev det lunch med varmkorv på altanen och sedan packade vi ihop våra grejer och åkte hemåt.

Klockan 15 träffade jag Zenita för lite viltträning. Esset har en förmåga att tveka på andras vilt upplever jag det som. Dessutom har jag inte haft några duvor och bara en jätteäcklig kanin. Duvorna var lite speciella inledningsvis men sen tog hon dem och kaninerna var nog ovanligt fräscha vilket gjorde att hon inte apporterade lika spontant som hon brukar. Förstår inte riktigt varför hon gör på det viset men det var ju lika med änder i förfjol så jag hoppas att det är nått som ger med sig.

Efter träningen med tre hundar gick vi en promenad och sedan åkte jag hem. Vi var alla riktigt trötta efter helgen. Henke och Vinna hade hunnit vila lite medan jag och Esset nu verkligen behövde lite återhämtning men först blev det middag i form av grillade oxfilé och pommes eftersom vi hämtade en färsk svensk oxfilé på Ica Träffpunkten på vägen hem från Änga.

Direkt efter maten somnade både jag och Henke men vaknade perfekt precis när Mästarnas Mästare började. En värdig vinnare i Nils Van det Poel.

Die Hard och lite annat strötitt innan det var dags att krypa till kojs för en ny arbetsvecka.

Inga kommentarer: