lördag, november 10, 2018

Prova på Tolling och Essie på WT

SSRK Västernorrland kom med en fråga tidigare i år om jag kunde tänka mig att hålla i en kurs om Tolling/Tollingjaktprov i Nordvik under hösten. Tänkte att det funkar väl men kände att det kunde vara bra att ha någon mera med, särskilt när det är dags för praktisk träning så jag frågade Marie och hon ställde gärna upp. Via Messenger la vi upp ett enkelt stödmaterial och resten tänkte vi improvisera eftersom vi inte viste hur det var med deltagare eller deras kunskapsnivå.

Uppstigning blev det idag klockan 06:00. Kom iväg klockan 7 och kom till Nordvik vid 08:40, precis samtidigt som Marie. Vi rastade våra hundar och fixade lite i lokalen innan vi började med fika och teori klockan 9. Presentation och teorin tog längre tid än vi först trodde så vi avslutade inomhus genom att äta lunch.

På eftermiddagen trotsade vi det gråa och tråkiga vädret och höll vi till utomhus i regnet. Fokus blev att prova på fågel men också lite tips på hur man tränar för att inte dra upp våra hundar i för hög stress samt att få hundarna att vilja komma tillbaka till föraren om det fanns sådana problem.

Strax efter klockan 15 avslutade vi träningen och jag och Marie tog ut våra hundar och rastade dem och tränade lite. Humla hade fått sitta med ute och fick mellan deltagarna apportera lite änder och dessutom fick hon demonstrera lite tolling till hennes stora glädje.

45767205_10155912542732083_8306573042314641408_n

Vinna fick komma ut efteråt och köra lite markeringar och några dirigeringsskick. Usch så länge sedan det var som vi tränade apportering senast.

Klockan 16:30 styrde jag hemåt. Lite småfrusen och trött och i totalt mörker, dimma och regn. På vägen hem ringde Isa och rapporterade från Tollare i Västs KM som hon och Essie startat på idag. Trots en nollad station fick de ihop fina 61p på sitt andra WT någonsin!!! På en station blev det dessutom full pott med 20p. Snyggt Isa!!! Poängen blev 10-17-0-20-14 = 61

E15b

Anlände hemma först klockan 18:15 och lastade då ur bilen medan Henke tog tjejerna på en promenad. Jag hoppade in i duschen och fick upp värmen och sedan blev det en kopp glögg före matlagning. Grillat med blomkål och broccoligrattäng med mozarella blev det till middag idag.

Såklart gav sig huvudet till känna senare så jag blev tvungen att ta en tablett och sova lite för att pigga på mig men då var det ju dags att gå och lägga sig.

Inga kommentarer: