söndag, augusti 05, 2007

Viltspår SM

Vaknade klockan 07:00, städade ur rummet, duschade, åt frkost och åkte sedan till Lännes igen för att dra igång Viltspår SM 2007. Började med lottning klockan 09:00. VIlka domare jag skulle ha blev klart igår, och nu på morgonen blev det klart att jag skulle starta först. Var inte ett dugg nervös eftersom jag inte hade några som helst förväntningar på detta arrangemang, var nöjd med att ha tagit mig dit helt enkelt.

Spåret började med ett spårupptag, inge information om riktning eller nått utan bara en angiven plats vart det kunde vara. Hon spårade försiktigt och jag såg tydliga viltsvinsspår mitt i spårkärnan varför jag var lite osäker på om hon spårade vildsvin eller det verkliga spåret. Humla blev lägre och lägre och till slut gav hon några skall. Hon blev tyst när jag sa till henne och spårade vidare lite mera säkert. Tog första vinkeln efter en lite ringning, andra sträckan gick bra och här markerade hon också en sårlega. I andra vinkeln blev det också lite ringning och på 3:e sträckan blev det problem. Spåret gick rakt genom en stort område där vildsvinen hade bökat. Humla nosade runt en massa och undersökte varje jordhög, rot och sten och skulle in under varenda buske där vildsvinen bökat. Funderade på att ta tillbaka henne men eftersom jag inte visste vart spåret gick ut från området så hoppades jag att hon skulle lösa det hela själv. Tillslut kom vi dock överens om att domarna fick ta tillbaka henne.

Efter det gick det som på räls. Hon ringade i ytterligare en vinkel men spikade två. Markerade ytterligare en sårlega efter skottet som hon sate lugnt och fint på. Hittade klöven och gladde sig över det såklart.... Det var ju det längsta spåret hon någponsin gått med 1/3 av spåret oblodat. Spårtiden var maximala 60 minuter.

Stolt Humla efter avslutat spår

Lotus hade gått suveränt och avverkat spåret på 21 minuter så de låg bra till inför klommande prisutdelning.

Humla & Lotus, ett stiligt par

Jag och Linda med våra tollare efter väl utfört arbete

Klockan 12 var det dags för lunch och eftersom alla hundar var bedömda då så blev det prisutdelning klockan 14. Vi hann först gå en hyffsat lång promenad med vovvarna innan så att vi skulle vara klar för avresa direkt efter. Trodde att Humla skulle bli sist men vi slutade som 8:a av 13 ekipage och det är jag jättenöjd med. Grattis Linda och Lotus som slutade på en mycket hedrande 2:a plats.

En förväntansfull deltagare som just insett att hon vunnit

1:an i mitten, 2:an till vänter och 3:an längst till vänster

Blev en snabb resa hemmåt så vi var hemma redan klockan 19. Då blev det dusch för det var så enormt mycket fästingar så det kliade överallt. Packade upp och jäkade sedan pizza.

Inga kommentarer: