söndag, augusti 19, 2007

Viltträning

Vaknade klockan 08:00 och åt för första gången i mitt liv (tror jag) havregrynsgröt till frukost,inte så tokigt....

Efter frukosten blev det enkort prommis med vovvarna sedan åkte jag och Humla iväg till Njutånger för lite viltträning.

Började att lägga ut ett sök som Humla fick börja med. Är inte alls nöjd med det jag såg, taskigt tempo och dessutom!!! Humla kissade på viltet, på 2 fåglar. Vet inte om det var snulligt eller om hon vill markera att det är hennes. Hon kissade på det och plockar sedan upp det och kommer in med det. Det stora problemet var tempot, viltet tog hon men i alla fall änderna levererades in mycket tveksamt. Det positiva för dagen var att Humla vid sin första kontakt med korp tog dem utan större problem. Greppet är bedrövligt, liksom på trutarna men det var ingen tvekan om attt hon inte skulle ta den. Det känns bra!!! Det som förvånar mig var att söktempot var så taskigt... Hon har haft såå fint tempo den sista tiden! Vi får jobba vidare.

Körde sedan ett närsök och det gick klockrent!!! Jätteduktig var hon...

Efter det så såg jag Helena och Aya. Aya är duktig men paddar sig som vanligt och rullar på två vilt.. Hmm undrar om det var rätt ofräscht???

Aya med Rapphöna

Såg sedan Jeanette köra Storm, han hade fint tempo och plockar viltet bra, det är hans tugg som är problemet ibland

Storm kommer in med korpen

Sedan la vi ett nytt sök i skogen. Hundarna fick nu hämta in två vilt var. Humla skötte sig nu riktigt bra, bättre tempo (det man såg av henne) och fina inlevereringar.

Humla kommer med Kalle Kanin

Humla med mås

Humla med rapphöna

Humla med korp och dagen (och världens) sämsta grepp

Hundarna var nu varma och behövdes svalkas så vi gick och körde lite markeringar i vatten. Humla fick två enkelmarkeringar i den täta vassen medan Aya och Noomi fick varsin dubbelmarkering. Alla skötte sig fint!!!

Hundarna fick sedan ta in söket ytterligare en gång och även denna gång gick det jättefint.

Avslutade med en markering för Humla bakom snårig terräng och det gick katastrofalt första gången eftersom hon inte vill gå genom snår.... Andra gången gick bättre med detta är verkligen nått som vi också måste jobba på....

När träningen var klar åkte jag tillbaka till Enånger, vi sköt lite luftgevär och sedan körde vi hemmåt. Skulle stanna till hos Helena och Melker en snabbis men blev där någon timma på kaffe och tårta och valpfotografering förstås... Här kommer några smakprov... Vem som är vem överlåter jag till Helena...





Väl hemma i Hudik åkte vi förbi Ida och Gösta, fick planter som Ida gräft upp och som jag planterade i min lilla rabatt. Dock borde hela rabatten grävas upp men det får bli nått annat år...

Inga kommentarer: