måndag, augusti 24, 2015

En annorlunda och otäck händelse

Idag på eftermiddagen fick vi ett samtal från räddningstjänsten som fått larm om en båtbrand. Det visade sig vara Hudiksvalls största fritidsbåt som börjat brinna i samband med en bogsering genom en smalt sund. Förloppet var hastigt och båten totalförstördes. Stora mängder diesel rann ut i havet och svart och starkt luktande rök spred sig i området. Mycket plast på en båt skapar ohälsosam rök. Tur i turen var att vinden var svag och utsläppet kunde begränsas till en vik.

Vi åkte ut till räddningstjänstens båt för att vara delaktiga i bedömningen med tanke på utsläppen som blev. Inte mycket man kan göra så länge det brinner men att kalla in expertis i form av kustbevakningen samt länsa in området var kanske de viktigaste åtgärderna.

DSC_0818DSC_0831DSC_0834DSC_0837DSC_0843DSC_0851DSC_0861DSC_0868DSC_0871DSC_0887

När jag kom hem fick jag ordentligt ont i skallen så jag tog faktiskt en löprunda för att få lite frisk luft. Hundarna som redan varit med när Henke sprang 3,5km fick hänga med mig på ytterligare 3,5km vilket passar bra då Vinna är så skendräktig. Väldigt seg är hon så första sträckan fick man verkligen släpa med henne men hemåt gick det bättre.

Henke fixade ett fotokollage inför morgondagens avtackning av Ulrika. Tur att han kan för det blev sent för mig och dessutom kan inte jag programmet lika bra. Så här blev det!

Gruppbild 1 kopiera

Inga kommentarer: