lördag, augusti 01, 2015

Hopp och förtvivlan, tårar men också plåster på såren

Så var det tävlingsdag nr 2 för min del. Idag skulle Vinna ut i hetluften. Hon skulle gå in direkt efter Anette med syrran Elit på tollingjaktprovet.

DSC_0351DSC_0357DSC_0358DSC_0359DSC_0370DSC_0372DSC_0379DSC_0388DSC_0390DSC_0398DSC_0400DSC_0402

Såg Elite fram till första viltet på söket då förstod jag att hon skulle lösa provet snabbt så jag gick och hämtade Vinna.

Hon började med en fin ansmygning och var riktigt lugn i passiviteten. Tollade fint och satt sedan lugnt och stadigt på markeringen. Gick i fint och hämtade den första markeringen. Lika på den andra men då sprang hon först efter stranden men sedan gick hon i.

Bra transport till söket som hon arbetade väldigt fint och snabbt och hade inga problem med apporterna ute på öarna. Fina inleverering till min hand och inga nafs efter viltet. Skickade slutligen på det femte och sista viltet och då händer det. Hon finner det direkt ute på en ö, sätter tassen på å då sliter hon anden i stycken.

Jag blir så less! Trodde verkligen att vi hade kommit till rätta med problemet så pass att hon i alla fall kunde klara ett helt prov.Först blir jag bara tom och arg men sen blir jag ju så ledsen… Domaren meddelade dessutom att hon låg på en klar 1:a. Ett vilt kvar!!!! OM OM OM…. säger jag bara…

DSC_0407DSC_0409DSC_0411DSC_0415DSC_0418DSC_0421DSC_0428DSC_0430DSC_0433DSC_0439DSC_0442DSC_0445DSC_0451DSC_0454DSC_0455DSC_0458DSC_0459

Grät, såg några andra starter och gick en promenad med Tina och Theo och lyckades bli så sen att jag höll på att missa samlingen till lydnadstävlingen som ju jag och Vinna också skulle starta på. Vilket antiklimax!!! Hur skulle jag kunna ladda om?

DSC_0463DSC_0466DSC_0468

Platsliggning med hundarna ryggar ut mot passagen där alla gick och alla hundmöten blev. När det är 500 tollare samlade så blir det väldigt många hundmöten även om såklart inte alla var på lydnaden men mycket hundar på plats var det i alla fall. Två hundar reste sig i Vinnas grupp men Vinna låg fint hela tiden. Väldigt trygg kändes hon.¨

Efter det blev det vila i bilen då vi hade startnummer 12 av 15 startande.

När det var vår tur gjorde hon det mesta rätt. Fria följet var inte så bra men vi fick ändå 8p. Läggandet höll hon precis på att lägga sig på när jag skulle kommendera så vi klarade oss precis och fick 9,5 på det. På inkallningen stod hon vid min sida så det blev 9p och sen var det rutan. Inte en enda hund hade sprungit direkt till rutan men det gjorde Vinna och stod väldigt fint. 10p!!! På apporteringen travade hon tillbaka så det blev 9p och på hoppet fick jag göra ett dk vilket innebar 8p. Nästa kritiska moment…. Fjärrdirigering och hon gör alla skiften perfekt 10p även här!!! Herre jösses! 10p på alla kritiska moment. 184,5p, ett förstapris och en första placering. Duktig Vinna, det trodde jag aldrig!

Efter tävlingen åkte jag till stugan och hämtade grejerna för att få göra DE-testet. Tog sin tid och det var dessutom ganska många som skulle träffa veterinären för att ta vaccinationspiller men det blev i alla fall utfört till sist. Superservice att ha en veterinär som ställer upp på en sån här grej.

Efter det var det dags för prisutdelning för jakten, wt:t och agilityn. Då kom regnet för första gången i helgen. Elit fick äntligen sitt förstapris och även Elits halvsyster Cia fick ett fint 2:a pris.

Efter prisutdelningen åkte vi tillbaka till stugorna. Jag gick en promenad med tjejerna och sedan träffades vi i min stuga och grillade och åt middag. Jag, Anette och Ola, Hanne och Brian samt Katrine. Mycket trevligt hade vi. Ola bjöd på Smörebröd och röding men sedan åt var och en vad de ville ha. Såklart passade vi på att skåla för Bingos och Katrines fina viltspår som gav 1Hp och  SE VCH, Elits 1:a, Cias 2:a och Vinnas 1:a pris och 1:a placering i lydnaden. Brian och Ola fick såklart också skålar för förtjänstfullt arbete… Blinkar Riktig champagne hade Katrine med också…. Jag hade bara tagit med en flaska mousserande men de gick åt båda två. Mycket trevlig kväll blev det!

2015-08-01 21.01.45-12015-08-01 21.08.312015-08-01 22.22.22

Diskade, packade och gick med hundarna innan jag kröp i säng vid 01-tiden

Inga kommentarer: