måndag, september 15, 2008

Elitklass nästa

Idag blev det effektivt värre!!! Steg upp klockan 08:00 och käkade frukost och rastade hundarna en sväng. Åkte sedan till klubben där det var samling klockan 09:00 för lydnadsklass 3. Hoppades på startnummer 3 då det var sista startande och 3 också är ett av mina turnummer så det gladde mig att jag också fick startnummer 3.

Började med platssittning vilket gick bara fint för att sedan köra platsliggning vilket gick lika fint. Nu fick Neo hoppa in i bilen igen medan jag såg de andra tävlanden. Tyckte att Lena var väldigt snål med poängen på första hunden som jag tyckte skötte sig fint. Andra hund skötte sig än finare och fick också utdelning för det. Den hunden la sig dock på inkallningens Ställande men i övrigt såg det himla bra ut.

När två moment återstod hämtade jag Neo som nu var rejällt taggad men det var ju min tanke. Ut på plan å så körde vi. Foten var bra från början men han är väldigt tramsig vid förflyttningar på stället och har väldigt sneda sitt. Det visade sig såklart också på poängen.

Inkallningen stannade han först inte på så jag sa kommandot en gång till. Gav såklart också lägre poäng.

Vittringen sedan var han väldigt lugn och metodisk på synd bara att han lyfte rätt pinne men sedan kom på att han inte luktat på de två sista så då la han ned den rätta pinnen, kollade av de två sista tog sedan den rätta pinnen igen och kom in. Neddrag såklart!

Fjärren är det jag är mest nöjd med. Gjorde alla förflyttningar perfekt utom från stå till sitt vilket blev lite frammåt med ett avdrag på 1,5 poäng men vår bästa poäng hittills.

Småmissar på övriga moment också så jag trodde på ännu ett 2:a pris men hör och häpnad, denna gång var marginalen på vår sida 263,5p och ett 1:a pris och en 2:a placering. Gränsen går ju vid 255p så ltie luft emellan hade vi till och med.

Snabbt och snärtigt blev det prisutdelning innan de drog igång 1:an och 2:an. Smidigt för en annan som var hemma igen klockan 10:15!!!

Uppdaterade hemsidan, duschade, tömde frysen i köket och stängde av den för avfrostning och käkade sedan lunch. Efter en kort promenad med hundarna åkte vi sedan iväg till IKEA och JULA. Köpte lite lampor till garderoben på Jula och sängbord och en byrå på IKEA. Hemma var vi igen klockan 16:30.

Torgade då ur frysen och slog på den igen innan jag gjorde en potatisgratäng medan Henke började montera IKEA-grejerna. Gick sean ut i skogen medan gratängen gick klar. Hittade då ytterligade 3 liter gula kantareller som såklart plockades men nu var det nog sista svängen. Nästa gång blir det trattkantareller istället eftersom de nu kommit upp och de gula börjar bli lite svampiga....

TIllbaka från skogen, rensa och frysa in kantareller samt steka en del medan Henke grillade köttet på kolgrillen. Middag klockan 19:00 och sedan monterade Henke ytterligare medan jag sökte bilder till rasboken som måste mailas iväg ikväll. Det svåra är att hitta huvudbilder tycker jag men det ska nog gå.

Phu vilken dag! Men skoj att hinna med så mycket och jätteskönt att Neo äntligen är uppflyttad till Elitklass.

Grattis också till Helena och Ettan samt Zandra och Driva som båda fixade 1:a pris Ökl på Gävleborgsavdelningen ordinarie viltspårprov. Snyggt jobbat Brudar!!!

Inga kommentarer: