måndag, mars 09, 2015

Ny vecka och ännu en viltträning

Veckan startade lite smått förvirrande och inget blev vad jag hade tänkt mig… Gjorde en instruktion för vattenprover efter att ha fått ett antal frågor om hur man gör sin beställning. Diarieförde några ärenden och skrev ut diverse handlingar.

Var hemma till hundarna på lunch. Hyffsat vårigt väder även idag med +7 grader och sol.

På eftermiddag bjöds det på 30-årsfika och då hann jag också förbereda mig inför morgondagens nämndsdag.

När jag kom hem tog vi hundarna på en promenad. Jag tog med viltet från igår och stannade ute i skogen med tjejerna.

Eftersom Vinna var lite lite lite tveksam till truten igår så började jag med att köra en dubbelmarkering på kråka och trut. Humla fick ta den sist kastade kråkan och sedan fick Vinna ta truten. Swisch swosch inga tveksamheter där inte!

La sedan ut ett sök åt ett håll och ett närsök med smådummiesar åt andra hållet. Humla fick ta närsök (1 skick) sedan fick Vinna plocka in söket. Fina apporteringar på alla vilt. Ett litet ätförsök på anden men då kom halsbandet till hjälp. Signalerna bröt ätandet och en fil apportering genomfördes.

Söket lades ut på nytt. Vinna fick ta ta närsöket (1 skick) och sedan fick Humla ta det stora söket. Fin fint gick det!

Promenerade en bit och kastade sedan en dubbelmarkering med trut och and som Vinna fick ta in. Kast för att höja stressnivån och skick på truten först för att trigga matlusten när hon skulle komma till anden. Inget ätförsök och snabb och fin apportering.

Avslutade med att Vinna fick ta ett sista skick till närsöket innan Humla fick ta en dirigering.

Härlig bra träning på egen hand…

Bakade nougatkakor på kvällen och käkade renskav till middag.

Inga kommentarer: