lördag, september 25, 2021

Uppflytt till längre klass bruksspår

 Idag åkte jag och Kajsa till Järvsö för att starta Apellklass bruksspår. Vi var 10 stycken till start och jag drog startnummer 9. 

Det var lite småkyligt men lugnt och fint på morgonen. De två första som gick sina spår fick fina spårförhållande men sen började det plötsligt blåsa halvt storm och förhållandena ändrades och gjorde spåren mycket svåra när de gick på täkter. Hund 3, 4 och 5 bröt sina spår. Nr 6 klarade sig efter en hel del problem runt och hund nr 7 bröt. Jag hörde att hund nr klarat sig runt med lite problem och sedan var det min tur. Esset började fantastigkt fint och gick med nosen i backen. Hittade första apporten och lämnade av den fint och tog sedan upp spåret igen. Fram till vinkeln gick det bra men där höjdes nosen. Hon ringade till vänster men hittade inget och ringade istället till höger där hon tog upp spåret igen. Apporterade andra apporten och sedan gick hon resten av spåret med nosen i backen och apporterade den sista apporten fint. Suuuuper snyggt spårat och jag visste att det var 10-10. 

Budföringen räknade jag med att nolla då hon är alldeles för glad i mottagaren. Hon verkade samlad när jag skickade henne men efter halva sträckan stannade hon. Jag sa marsch igen men hon vek av till höger och hade helt glömt vad hon skulle göra. Kallade in henne och noterade en förväntad nolla.

När det var vår tur för lydnaden så gjorde hon en ok linförighet även om hon gick på tog för långt fram enligt min smak. Framförgående hade jag räknat med att nolla men det gick ok så vi fick poäng på det. På läggandet gjorde jag dubbelkommando för att hon säkert skulle lägga sig. Inkallningen gick bra liksom hoppet även om jag även här gjorde dubbelkommand då hon tidigare suttit kvar några gånger. Nu återstod  "bara" platsliggningen men där räknade jag med 10p.

Det var i slutändan bara 3 hundar som la platsliggningen. Först ville inte hund 2 lägga sig så vi fick stå kvar vid hundarna längre än vanligt. Den hunden satte sig också ganska direkt medan hund 3 började krypa. Då ställde sig Esset men stod kvar på plats. Hund tre ställde sig efter ca 1 minut och gick till sin matte. Efter ytterligare ca 30 sekunder började hund 2 gå omkring och gick mot Esset. Matten ropade NEJ så den vände om och gick till sin matte. Esset stod kvar ytterligare en stund men tyckte nog att det var konstigt och hann gå två steg innan de ropade moment slut. Hade hon stått kvar 10 sekunder till så hade vi haft 5p * 4 (=20p) men nu blev det noll. Åååååå vilken skit! Jag var säker på att vi nu sumpat uppflytt men Tobbe hade noterat mina lydnadspoäng å han trodde att jag klarat mig trots en nolla på platsliggningen. Å banne mig om han inte hade rätt! Esset var enda hund som klarade Uppflytt så med precis 175,0p så vann vi apellen och är nu uppflyttade till lägre klass bruksspår.




När vi kom hem blev det en kort promenad med tjejerna.


Medan Henke åkte och hämtade Pizza från Napulé så hoppade jag in i duschen. Middag och uppdatering av hemsidan sedan blev det lite tv. En lugn kväll då Esset var helt slut och sov som en stock. I morgon väntar nya äventyr.

Inga kommentarer: