fredag, maj 16, 2008

ÄNTLIGEN!!!!

Så var det då dags för ytterligare en start i Nkl på Tolingjaktprov. Nu ville jag verkligen ha ett 1:a pris!!!!

Morgonen började med frukost tillsammans med Pelle från Piteå. Han har en hund som heter Mossy som också skulle starta på Tollingjaktprovet. De flesta andra som sov på Björkmansgården hade redan åkt iväg till provplatsen för att gå igenom provupplägget, ta emot domaren och skylta upp mm

Efter rastning, städning, frukost och packning styrde vi så kosan till Hemsjön där provet skullle gå av stapeln. Var en fin mossigt sjösystem som lämpade sig väl för jakt och jaktprov. Humla skulle starta som hund nummer två så hon fick sitta uppbunden i hundstoppet medans jag såg den första hunden. Det var Ann och Soja som fick inleda provet. Verkade vara ett rätt rakt, enkelt prov utan några krångligheter.

Gick tillbaka till Humla när de var färdiga så jag hörde inte kritiken men fick senare höra att hon skulle få ett 3:e pris.

Så till vår insats i provet:
Först en kort tranport efter en stig dä man skulle stanna på halva vägen för att spana in området och för att domaren skulle se lite mer av hundens följsamhet. Transporten gick bra, inga konstigheter. Väl framme vid gömslet la hon sig lugnt och fint.

Tollingen kändes betryggande och medförde att matte blev lugn. Det var torrt och lättspringet just där hunden tollade.

På den inledande markeringen kände jag att Humla var het men hon satt ändå lugnt och tyst. Ett startgnäll tror jag dock att hon hävde ut sig när jag skickade henne. Tog en lite omväg via en av myröarna i vattnet men annars inga konstigheter. Anden hamnade dock på backen vid mina fötter.

Den andra markeringen bara hämtade hon men även den hamnade tyvärr på min fötter.

pyttekort transport till söket där först en markering skulle falla. Kastet blev lite tokigt så varken domare eller Humla såg det och nästan inte jag heller. Söket inklusive markeringen hämtades dock raskt in och jag tror att jag fick alla änder i hand nu när det var på land. Söket var lite tungsprunget men väldigt litet så det var inga problem. Den sista anden låg vid vattnet så jag vred upp mig åt det hållet och Humla sprang rakt ut och fich vittring på den direkt.

Jaha, sen var provet klart. Var rädd att de dåliga avlämningarna och ev startgnället på första markeringen skulle ställa till det men Erik Björne som var domare sa att han hade sett precis det jobb man vill se. Tyckte dock att det var onödigt att hon släppte änderna från vattnet på backen. Shit! Skulle det bli avlämningarna som skulle sänka oss till ett 2:a pris denna gång?

Dagen förlöpte fort eftersom vi redan från början var få hundar till start, 7 stycken. 5 Nkl och 2 Ökl. Sedan strök sig en Ökl någon dag innan provet och en Nkl:are dök aldrig upp så det blev bara 5 hundar till start. Vi var altså klar redan till lunch trots att vi startade först klockan 09:00.
Var riktigt nervös vid prisutdelningen men eftesom han hoppade över mig (startnr:2) och redovisade senare startande hundar med 2:a pris så förstod jag. Äntligen!!! Idag fick Humla sin efterlängtade 1:a i Nkl.

Under resan hem rapporterade jag resultatet till Henke, Camilla (uppfödare), kompisar och föräldrar. Å vad skönt att jag äntligen hade marginalerna på min sida.

Här kommer lite bilder.
De 4 första bilderna som föreställer Humla är tagna av Duck Tail's Anita.
Passiviteten i gämslet. Domaren Erik Björne studerar på nära håll
Humla på tollingen

Som synes rätt slaskigt att ta sig in efter vattenmarkeringen

Humla kommer in med en and från söket. Fint grepp....

Pelle och Schäfern (???) Mossy

Cabela på vattenmarkeringen

Erik Björne, domare

Simba kommer in från den som synes rätt blöta gränsen mellan vatten och söket

Simba på vattendirrigeringen

Annette och Erik

Dagens samtliga deltagare tillika pristagare... Från höger, Ann och Soja, Maie med Simba, Erik Björne, jag och Humla, Peller och Mossy och Ulrica med Cabela. Hmm Av Humlas uppnäsa att döma var hon rätt stolt över sitt jobb, hehe!

Lämnade provplatsen vid 12:30 och stannade sedan till ett antal gånger på vägen hem. Först åt jag på Max i Umeå sedan tankade jag i Ö-vik för att sedan stanna i Timrå på Jeppe för att kolla på grinar till 900:an och avslutningsvis stannade jag i Birsta för att kolla på staketsektioner på Bauhouse och K-rauta.

Kom hem först klockan 17:30. Gick en sväng med hundarna och duschade sedan innan det blev dags för middag, tacos blev det idag. Resten av kvällen spenderades framför tvn/datorn

Inga kommentarer: