lördag, maj 24, 2008

Svensk Utställningschampion

Vaknade klockan 08:00 och steg därför upp och satte mig vid datorn en stund innan jag gick och duschade. Åt frukost och tog sedan hundarna på en sväng. Humla verkar fortfarande inte halta nått även om jag tycker att hon inte rör sig som hon brukar. Bestämde mig i alla fall för att åka upp till Sundsvall. Det var ju så få hundar anmälda så chansen att få ett cert var hyffsade om hon nu lyckades få CK vilket jag egentligen inte trodde med tanke på att hon fällt kilovis med päls i två veckor. Visste dessutom inte om domaren skulle anse att hon haltar men eftersom inte veterinärerna kunde se att hon haltar så varför skulle domaren göra det. Det är nog bara jag som är nojjig mig men jag ska ändå följa veterinärens råd att låta henna vila i ytterligare en vecka så att den skada hon hade förra helgen verkligen hinner läka. Några mer aktiviteter blir det inte i veckan och endast korta promenader även fortsättning alltå. Piteå utställningarna som jag är anmäld till kommer vi altså inte att åka på...

Hur som helst, tillbaka till dagen. Klockan 10:20 satte jag mig i bilen åkte upp till Sundsvall och SKK nationella utställning i Nordichallen. Kom fram klockan 11:30 och gick direkt in i hallarna. Träffade på Hummelviks-Carina och satte mig vid henne och pratade lite innan det var tollarnas tur. Först var det 4 hanar men jag tror bara 2 eller möjligen 3 hanar kom in. Sedan var det Humlas tur, Humla som definitivt hade minst päls av hundarna hittills.

Humla skötte sig som vanligt bra i ringen, sprang fint utan att halta och stod snällt när domaren kände igenom henne och kollade tänderna. Domaren var enormt positiv och lugn men grundlig när han kände igenom hundarna. Hörde varje ord han sa och ibland kommenterade han det han sa till mig. Humla fick Ck och jag gick ut ur ringen. Två öppenklasstikar skulle sedan in. Den ena, Hummelviksgårdens Eliska hade liksom Humla chans att bli Champion idag. Även Eliska fick CK och nu stog det, som väntat får jag nog säga, mellan Humla och Eliska. Eliska var fint fullpälsad och ger ett lugnt och samlat intryck. Hon har ett fint ansikte men kroppsligt tycker jag att Humla är mer proportionerlig och feminin. Efter några rundor stod Humla som segrare med Cert och Championatsrosett. Tänkte att allt var klart nu men såklart skulle hon ju in igen för att tävla om BIR/BIM. Tack och lov så slutade hon som BIM vilket gjorde att jag kunde åka hem direkt. Vi var såå nöjda med dagen i alla fall. Vilken tur att jag åkte och vilken tur att det var såå få hundar anmälda, bara 7 stycken och jag tror att det var 1 hane som inte kom till start.

Skön utställning när man kommer till platsen klockan 11:30 och åker därifrån med en Champion klockan 12:30, sånt gillar jag! Kan också konstatera att Humla, liksom Neo endast behövde 5 utställningar för att bli Champion. Ingen av hundarna har fått sämre betyg än en slät 1 å de har väl hänt dem en gång var annars har det varit CK och Cert vid varje utställning tror jag. Fin utställningsmeritlista eller hur?

Väl hemma blev det lite lunch och sdan en promenad runt Andtjärn. Humla fick gå ett varv i koppel och ett varv lös medan Neo röjde gärnet hela tiden. Till och från nere i vattnet och tog sig en simtur.

När jag kom hem igen åkte jag och handlade lite tilltugg till kvällen och sedan monterade vi Solarplexius i båda bilarna. Var såklart tvungen att ta en bild på Humla också eftersom jag inte fotade nått på utställningen trots att kameran var med.


Kvällen bestod av en drink, en dusch, grillad lax och vitt vin å så såklart Melodifestivalen!!! Å som vanligt floppar Sverige trots att hon är favorittippad. Jag undrar om det inte är så att Svenskarna är lite naiva i alla fall... Hur som helst så röstade jag på Ryssland så jag tycker att rätt låt vann...

Sedan ska inte dagens andra superprestation glömmas bort. Melker startade Noomi på SSRK jaktprovet i Gällo vilket resulterade i ett 1:a pris i öppenklass. Jättegrattis till 1.an, ni tar en till i morgon!!!

Å Therese, i morgon tar ni ett pris, skärp dig nu Siv!

Inga kommentarer: