lördag, mars 08, 2014

En heldag med nöjen

Upp i ottan, för att vara helg i alla fall, klockan 07:00. Solen sken och utebelysningen hade redan släckts. Vilken skillnat! Känns verkligen att våren är på god väg. Första gången på nära en månad som det dessutom var sol.

Käkade frukost och åkte sedan ner till Söderhamn och flygstaden för SSRK Gävleborgs årsmöte med tillhörande WT och Master (WT + poängbedömd “utställning”). I år hade jag bara anmält Vinna vilket jag ångrar lite för jag tog ut Humla och körde stationerna i Elitklass utom tävlan och hon var riktigt riktigt duktig. Det stormade dessutom så mycket så henne små pip skulle inte nån ha hört. Attans också… ;-)

Hur som helst var det ju skönt att få gå runt i lugn och ro med bara Vinna så det var bra det också. Trodde först inte att jag skulle kunna vara med för hon är så skendräktig nu att hon bara går omkring och gnäller hemma. Hon försöker dessutom gräva sig in under vår altan trots att det är alldeles för litet för att hon ska ta sig in. När vi är ute i skogen försvinner hon in under varje träd som har grenar ner till backen och där bäddar hon för fullt. Helt hopplös! Inte konstigt att hon dessutom åt änderna men för de var bara några dagar före allt annat började. Hur som helst, gnäller hon hemma så tänkte jag att hon kommer väl att gnälla hela tiden på WT:t också men efter att ha varit ute lite så kändes det som att hon fokucerade på aktiviteterna å då försvann gnället. Så här gick det!

Station 1. Transport över gräsmatta. Markering kastades på andra sidan ett brett vattenfyllt dike och landade i en skogsbacke. Detta gjorde hon perfekt, saktade in lite när hon kom över diket för där var det lite öppen (som en bred gångstig) men det sprang hon över och spikade i stort sett nedslagsplatsen. 20p

Station 2. Kort transport en markering kastades på gränsen mellan en täkt och skog. Spikade markeringen och lämnade av fint. Man skulle sedan skicka tillbaka till samma plats så låg en dummies i diket. Det blåste storm och hon hade på fel sida om dummiesen så hon hann lite för långt. Blåste stopp och inkallning och det svarade hon bra på men sprang nu förbi dummiesen igen. Blåste stopp och sedan ut och lika bra svarade hon på dessa signaler och nu hittade hon dummiesen. Supernöjd med hur hon svarade på signalerna men såklart för många kommandon för att ge superhöga poäng. Fick ändå Vinden ställde till det för alla klasser på denna station så hon gjorde nog det hela riktigt bra i alla fall. 15p

Station 3. Transport och sedan markering ute i skogen. Hundarna sprang utför för att komma till nedslagsplatsen. Hon spika denna vilket såklart blev full pott. 20p

Station 4. Transport och markering från dold kastare in i skog med lite snårig terräng och små träd med grenar ner till backen. Jo du kom det igen. Spikade markeringen men efter gripandet tog hon dummiesen in under ett träd. Blåste inkallning och hon kom direkt men det gav såklart rejält med avdrag 12p

Station 5. Ett definierat sökområde där hundarna skulle ligga kvar i området och söka. Skickade och hon hittade snabbt en dummie som kom in. Skickade igen men nu hamnde hon på andra sidan sökområdet ute på ett våtområde. Blåste stopp och inkallning och blåste söksignal när hon kom in i området igen men hon kom tillbaka till mig. Detta hände ytterligare totalt två gånger under söktiden. Närsökssignalen sitter inte helt och hållet men när vi förstod att dummiesarna var nedgrävda så blev jag noggrannare och blåste stopp innan söksignal och då funkade det fint. Ytterligare 2 dummiesar kom in inom tid vilket var tillräckligt för Nkl. Såklart avdrag för att jag inte lyckades hålla henne i området men ändå nöjd att hon kom tillbaka så fint när hon kom för långt ut och drog på ett stort sök. Lite mera nogrann förare och kanske befästa söksignalen ytterligare så… 14p

Mycket mycket nöjd med arbetet. Visst skulle vi kunna få högra poäng men hon överraskade mig genom att visa att hon var så dirigerbar vilket jag tar med mig från detta. Totalt 81p och en tredjeplats blev det på workingtestet.

Utöver detta så fanns det en station för utställning där hundarna bedömdes och poängsattes. Vinna fick 83p av 100p på exteriören och slutade som fyra på utställningen.

I Mastern, där man räknar samman poängen från WT och Exteriören (alla hundar oavsett klass tävlar mot varandra) så slutade hon också som fyra.

20140308_121551

Humla tog jag som sagt var ut och körde 4 av de fem stationerna som fanns eftersom vi ändå väntade på att den femte stationen skulle bli klar. Hun sköte sig riktigt bra och hade nog stått sig fint i konkurrensen. Gissar att hon skulle kunna fått runt 80p och det hade räckt till en andraplats i elitklass. Men men nöjd att jag bara tog mig ut även med henne så att hon också fick njuta lite av årsmötesaktiviteterna. För första gången utfördes aktiviteterna på barmark vilket ju var kul bara det!!! Det som däremot var lite tråkigt var att det bara var en tollare och en flat resten var labradorer. Lite mera variation hade man ju kunnat önska sig… ;-)

På vägen hem stannade jag till på Ica och hämtade upp en buffé som jag  beställt till kvällens tjejfest och väl hemma blev det till att duka och göra i ordning sallad mm. Henke hade förberett det mesta och även bakat två västerbottenostpajer så det var inga problem att hinna till 18 även om jag gärna hade velat hinna vila lite för man blir ju så trött av att vara ute i blåsväder. Positivt är dock att snön tinar och marken torkar upp….

Klockan 18 kom tjejerna. Tre kunde inte komma pga förkylning och dubbelbokning men vi blev en lagom skara på 8 personer i alla fall.

Fördrink (Lennart) och tilltugg (quesadillas) intogs i köket där alla fick bekanta sig med varandra.

Buffén bestod av: Västerbottenpaj och grönsallad, kycklingspett, lufttorkad skinka, salami, brie, mögelost, coleslaw, ananans, melon, vindruvor och bröd. Nog tusan blev vi proppmätta på det!

Klockan 20 blev det såklart melodifestivalfinal och lite senare blev det den misslyckade chokladkakan.

En trevlig kväll då jag dessutom fick väldigt fina presenter! Tack så hemskt mycket för allt!!! Bl.a. ska jag skicka in en bild som ska bli en oljemålning. Det ska bli riktigt kul att få och jag tror att jag vet vilken bild jag ska skicka in…

Kvällen avrundades vid 01:30 å sedan tog det ytterligare en timma innan Henke hade hittat hem från Micke så vid 3-tiden kröp jag till kojs efter att ha varit igång sedan klockan 07:00. Vilken skojig dag!!!

Inga kommentarer: