lördag, juni 21, 2014

Dagen efter: Midsommarafton miniatyr

Blev ju inget midsommarfirande för min del igår så jag fick ta igen lite av det i dag istället. Först vaknade vi tidigt, tog det lugnt till att börja med men gick sedan en promenad med hundarna. Då fick man upp pulsen minst sagt. Tyckte att det knakade lite nerifrån täkten. Hade precis tänkt ropa in Humla, Ginny och Maggie som gick lösa men hann inte förrän det dyker upp en grävling å vägen 10 meter framför oss. Stanna ropar jag med Humla hade redan hunnit springa men labbarna tvärnitade och kom till oss. Humla är ingen fara för jag vet att hon vänder direkt och så även denna gång. Men hu vad hemskt om det varit Vinna som varit lös. Jag misstänker att hon hade kunnat gå i närkamp med en grävling och fy vad hemskt det varit! Nu var det rätt hundar som var lös tack och lov och Vinna satt stadigt fast i kopplet i min hand.

Efter promenaden i det ytterst ostadiga vädret med 10 grader och korta skurar mellan varven så hoppade Henke upp på gräsklipparen medan jag “städade” tomten och sedan satte mig och rensade plattorna på framsidan så att det blir lite mera välkomnande vid entrén. Tog några timmar men klarade oss hyffsat från regnet.

När vi var färdiga med detta åkte vi och hämtade bilen hos Ida och Gösta. Då blev det jordgubbspaj från igår så den första delen i min firande i efterhand.

Henke åkte till jobbet och båten och fixade på vägen hem medan jag handlade lite innan jag åkte hem och gjorde klart på framsidan.

När Henke kom hem gick vi en långpromenad med hundarna och även denna gång klarade vi oss precis från regnet.

2014-06-21 16.45.54

Eftersom vi inte ätit någon lunch idag så blev det lite tidigare middag. Vi började med en förrätt med silltårta, ägg, öl och nubbe, Mums!!!

Både jag, Henke och alla hundarna tog oss sedan en stödvila på säkert 1,5 timma innan varmrätten som blev helgrillad rostbiffsfilé, potatiskrocketer, saganakiost och ett glas vitt vin. Midsommarfirande i miniatyr således….

Inga kommentarer: