söndag, juni 29, 2014

Tina Engström dag 2 vatten

Jo då nog blev det vatten idag. I alla former och från alla håll. En riktigt blöt och kall dag men det positiva var väl att vi slapp myggen.

Träningen idag fokucerades på vattenarbete å då i huvudsak på dirigeringar. Hela kursupplägget har varit på hög nivå. En kurs för att få träningstips och ideer och inte för att göra övningar som våra hundar klarar av. Annorlunda men nyttigt och även om det finns mycket som jag inte köper så finns det också mycket som jag kommer att ta med mig. I huvudsak att man faktiskt kan ändra tanken med en övning om det inte går som man tänkt sig och därigenom träna nått annat istället.

Kommer nog också att våga exempelvis skicka på tomma skick på vatten, närsöka på tomma närsök osv….

Vi måste fortfarande träna vattenigångar. Det är inte lägre ett problem på markering men på dirigeringar behöver vi villigare igångar. Väl i vatten är hon väldigt duktig och jag kan få henne väldigt långt ut och fint över…. Här kommer bilder på dirigering ut på strömmande vatten då utgångarna belönades med bollkast över huvudet. Ingenting fanns ute i vattnet före eller andra sidan vid skicken.

DSC_2005DSC_2006DSC_2008DSC_2009DSC_2010DSC_2011DSC_2012DSC_2013DSC_2015DSC_2017DSC_2019

Skick över till andra sidan. Dummies låg uppe i backen så de var tvungna att gå upp några meter på land.

DSC_2023DSC_2024DSC_2025

Förvånad matte, duktig Vinna! Rött hjärta

DSC_2026

Fick också ta en svår dubbelmarkering på vatten och även det skötte hon riktigt bra med spikar på bägge. Tveksam igång på den andra men hon löste det själv utan kommandon från mig.

Mycket fina dirigeringsskick på land fick vi också till idag. Nu blir det dirigeringsträning mot pinnar på land ett tag framöver och när värmen kommer blir det mera vattenträning. Här kommer mera bilder på Anna och Zandra

DSC_1997DSC_1998DSC_2001DSC_2029DSC_2031DSC_2035DSC_2037DSC_2038

När jag kom hem blev det en varm dusch, lite vila och sedan åkte vi iväg och käkade pizza. Kvällen blev lugn! Hundarna sov och så även jag efter ett tag…

Inga kommentarer: