fredag, juli 18, 2014

Hamnbyte, havsdimma och såklart sol

Helt stilla på vattnet när vi vaknade. Åt frukost och gick en promenad med hundarna innan vi bestämde oss för att åka ut vidare längre ut. Vi styrde först båten ut till Agön och Ormsand men där var det så mycket båtar redan så vi åkte vidare till Innerstön och Bakspån istället. Mötte en stor segelbåt från Västerås på väg in och när vi såg bryggan så konstaterade vi att det var tomt. En segelbåt som låg ankrad mitt ute i viken var allt så vi la till…

De har avverkat och även bränt ön så det var helt omöjligt att gå med hundarna. Risk och aska och hur mycket gräs som helst överallt dessutom vet vi av erfarenhet att ön har mycket huggorm så jag vill inte att de springer fritt. Den fina stigen över till min favorit badvik och Henkes fiskevik var borta. Men vi lyckades ändå ta oss dit och jag simmade över viken vilket jag alltid för när vi är här. Neo hängde med halvvägs och tjejerna hängde med hela vägen. Härligt!

När vi kom tillbaka till soltorkade vi på bryggan och sen gjorde vi lunch. Sill och nubbe samt nubbesallad på kavring blev det idag. När vi satt och åt kom dimman krypande och det tog inte lång tid så var hela viken fylld så jag gick ner i båten och sov en stund då jag hade lite ont i skallen. Det började också mullra efter det men det var inget hundarna reagerade på.

2014-07-18 17.41.23

När dimman hade lättat och jag piggat på mig så blev det mera sol och bad med åskan mullrande in över land. Vi klarade oss dock denna gång men hörde mullret i över fem timmar.

När jag var ute och rodde så såg jag några stora fåglar i en vik. Det visade sig vara fyra stycken hägrar, lyckades fånga två på en dålig bild men i alla fall…

DSC_2070DSC_2078DSC_2080

Å så här mysigt hade hundarna det i båten när jag kom tillbaka från mid roddtur.

Vi blev helt själva i hamn hela dygnet. Grillade och spelade spel fram till midnatt.