torsdag, september 24, 2015

Andjakten som blev en gåsjakt

Tidig morgon idag. Upp klockan 04:30 för avgång till skälön och Vintergatsfjärden. Idag var det bara Humla som fick följa med. Spännande att höra om Vinna protesterat nått eller om Henke fått sova vidare…

Träffade Olle och Joel kl. 05:30 för båttransport ut till en ö. Gömslet var redan byggt men hur tänkte ni när ni valde platsen? Det var verkligen fjärdens största svantoalett. Platsen var mera eller mindre uppbyggd av av svanskit och det låg stora högar med enormt stora korvar med bajs precis bakom gömslet. Annars var det en miljö som vi inte är van vid. Väldigt mycket vass! Spännande spännande…

Tyvärr fick vi rapport om att det skulle komma dimma. Vi hoppas att änderna skulle börja flyga först. Vad händer? Inte kommer det några änder men vad hör vi Gåskackel som närmar sig. Å jo visst kommer det ett streck med 4 gäss! Pang pang! En gås går i. Humla får simma ut. Simmar först runt några vättar och letar men rör dem inte. Visar henne åt vänster å efter några meter ser hon gåsen. Fin apportering även om hon körde fast lite mellan stenarna där hon inte lyckades få med sig gåsen så det var bara att simma runt…. Blinkar

2015-09-24 05.43.43 2015-09-24 05.44.42DSC_1154DSC_1155DSC_1160DSC_1163

När dimman väl kom så var jakten körd. Inte en fågel som flög och inte hade vi lyckats se dem OM de flugit heller.

Klockan 10:30 gav vi upp och samlade ihop vättarna och begav oss mot fastlandet igen. Sakta men säkert började dimman lätta när vi åkte in.

2015-09-24 10.55.192015-09-24 10.56.06

Jag hämtade Vinna på Henkes jobb och skulle sedan hämta grejer på MIO som jag fått SMS om att de kommit hem.  Efter en halvtimmar hade jag fortfarande inte fått varorna å jag fick beskedet om att de nog sålt grejerna. Ja jag fick ju SMS:et i går eftermiddag så jag hade väl varit lite långsam. Gud vad trött jag blev!

Rastade hundarna, köpte med mig lite mat och gick sedan och jobbade.

När jag kom hem idag så la jag ut ett viltsök sedan gick vi en promenad med tjejerna. När vi kom tillbaka fick Vinna sa in söket. Fyra anddummiesar, tre änder och en fasan. Fin fina apporteringar….

Eftersom vi inte hade kyckling vilket det var tänkt att vi skulle äta idag så blev det fredagsmiddagen istället. Fläskfilégryta.

Uppdaterade hemsidan men sen slappade jag bara i soffan… Ja eller somnade… Blinkar

Inga kommentarer: