söndag, september 13, 2015

Jakt på hemmaplan

Hade bestämt mig att att inte vara med på nån jakt idag men det blev ändrade planer när jag fick förfrågan att vara med på gåsjakt och de skulle jaga i Fiskeby, 300m från vårt hus. Det kan man ju inte missa!!! Fick sovmorgon till klockan 05:00 och var på plats i ett dike klockan 05:45. Vinna la sig nere i dike medan Humla höll lite mera koll.

2015-09-13 05.57.53-1DSC_1020bDSC_1022bDSC_1030c

Mycket gäss som flög men bara grågås vilka tydligen är betydligt svårare att få ner. De ville inte slå ner men cirklade över flera gånger.

Första skottillfället gav en gås som Humla fick hämta. Den var skammad men rätt pigg så Humla var rätt tuff på den men lämnade av i hand och skadade på intet sätt gåsen. Däremot är inte jag så bra på att ta död på gäss så en av jägarna fick komma och göra det sista jobbet.

Som sagt mycket gäss som flög men se ska ju ner också. Det kom till sist ett gäng på 5 gäss där skyttarna lyckades ta dem allesammas skulle det visa sig. Nu fick Vinna hämta. Lite blandat resultat. Har inga problem att greppa och bära men är ligger med med bröstet uppåt eller lever de så att de gör motstånd så blir hon noppig på den och hon slutar inte när jag säger till så jag fick springa ut till henne. Däremot blev jag väldig stolt när hon hittade en gås som varken jag eller jägarna visste fanns. Bra jobbat där gumman.

Här kommer lite bilder:

DSC_1025bDSC_1029bDSC_1031bDSC_1034bDSC_1046bDSC_1048bDSC_1051b

Direkt när jakten var avblåst åkte jag hem och duschade och åt frukost. Klockan 10:30 åkte vi till Sundsvall för att shoppa lite.

Kom hem med en ny vinterjacka och ett par nya skor, några linnen och en träningströja.

Var supertrött när vi kom hem klockan 16:30 så jag sov en timma.

Henke skulle iväg och äta med nån besökare som kom till Hudik redan idag. Jag åkte då till Forsa och plockade checkpoints. Hann med alla utom två innan det var kolsvart klockan 20:00. Usch, börjar redan blir mörkt tidigt på kvällarna.

Middag när jag kom hem vid 20:30 och sedan var jag så enormt trött att jag gick och la mig redan klockan 22.

Inga kommentarer: