söndag, september 06, 2015

Jakt av olika slag…

Upp tidig tidig morgon.. 03:00 för att köra till Ilsbo där det åter igen väntade gåsjakt. För fösta gången med bara tollare. Humla, Vinna och Robins tollare Singo. Det var tack vare Robin som jag kom med på denna jakt.

Förberedelse med gömslen, bulvaner och bulvanbild och sedan väntan… Väldigt lugnt inledningsvis men när det väl börja hända grejer då hände det grejer. Hundarna blev väldigt till sig så jag band upp Vinna och banne mig då blev hon tyst. Satt och skakade men var tyst. Humla skällde till vid första inflyget men sen kom bara lite gnäll precis när det sköts och föll gäss som värst.

Eftersom Humla var den som är den säkraste apportören och dessutom den som är lydigast och mest skolad på kommandon så fick hon börja.

Humla hämtade totalt 15!!! gäss. Var aporteringar mellan 50-100m som avslutades med ett hopp över ett dike till skogen där vi satt. Helt sanslöst duktig och tog till och med lätt skammade nu. Ingen som sprang eller försöka flyta men som flaksade och sparkade. De fick en av jägarna ta hand om…. Hon höll fint tills jägaren kom och tog gåsen och jag sa tack. Duktig duktig Humla!!!

Vinna fick bara hämta tre stycken lite senare in i jakten. Första apporterades kladerfritt. Den andra låg med buken upp men protesterade fortfarande med att flaksa lite. Den tog hon lika snabbt men la ner halvvägs in och började då att noppa den. Inte bra. På slutet gick hon ta en till och den kom hon in med. Den var död och låg med buken neråt. I slutet satte jag in Vinna i bilen så att jag kunde fokucera helt på Humla.Totalt sköts ett 20-tal gäss fram till 07:30 då jag var tvungen att åka vidare. Här kommer bilder från jakten.

DSC_0784bDSC_0785bDSC_0790b VinnaHumla Robin och ZingoDSC_0799bDSC_0801bDSC_0804bDSC_0807bDSC_0808bDSC_0813bDSC_0814bDSC_0818bDSC_0821bDSC_0826bDSC_0827bDSC_0831bDSC_0838bDSC_0839bDSC_0847bDSC_0854bDSC_0865bDSC_0866bDSC_0879b

Nytt mål var Hybo där Tobbe och Zandra skulle starta på retieverjaktprov. Tobbe först och Jaga sen. Tobbe och Aslan genomförde provet väldigt fint och när jag hade sett 6 hundar så var jag nog säker på att det skulle räcka till ett förstapris. Han var då den enda hunden som plockat in hela söket förutom att han genomförde allt annat på provet fint också.

DSC_0884DSC_0888DSC_0900DSC_0905DSC_0914

Jaga övertygade också inledningsvis men tappade på söket liksom många av de andra hundarna vilket såklart drog ner prisvalören.

Tobbe fick sin 1:a och Zandra fick ett 3e pris med Jaga. Skönt att vara på prov och bara titta….  Här några bilder på Veronica och Dublin

DSC_0915 DSC_0920DSC_0924 DSC_0927DSC_0947DSC_0948

Åkte från provet när det blev lunchpaus å kom hem vid 13-tiden. Käkade lunch och sov sedan i 2 timmar.

På kvällen köpte vi kinamat och såg film och fixade med bilder.

Inga kommentarer: