lördag, mars 26, 2016

Påskafton med äggsök och dopp

Vaknade som vanligt nu för tiden rätt tidigt idag också. Frukost och full huggning då det var huset fullt i Änga.

När alla var mätta och glada, ombytta och fixade så packade vi oss iväg med matsäck och åkte upp till Tjänna. Där lag jag ett sök till hundarna. Bara för att det är påsk så hade jag dessutom smugit ut varsitt påskägg fyllda med hundgosaker också. De fick jobba på bra för att hitta dummiesarna och framförallt äggen eftersom jag gömde dem i gropar i backen.

DSC_1396bDSC_1414bDSC_1418bDSC_1432bDSC_1443bDSC_1446bDSC_1450bDSC_1467bDSC_1490b

Tyckte att det skulle bli kul att se hur de skulle klara av att apportera äggen men det var inga som helst problem för någon av dem. Båda hundarna och barnen tyckte att det var rolig övning.

DSC_1456bDSC_1458bDSC_1481bDSC_1483b

DSC_1473b

Efter det så blev det en promenad på isen och sedan avslutades besöket på Tjännavallen med korvgrillning.

DSC_1501bDSC_1512b

Tillbaka i Änga så tog jag med hundarna upp i skogen för ytterligare ett sök. Det blev tuffare än jag tänkt så jag på slutet skickade ut dem och det visade sig att jag redan fått in alla dummiesar. De sökte och låg i väldigt bra men till sist var de så trötta att vi gav upp. Vi letade men när inte jag heller hittade den saknade dummiesen var jag tvungen att packa upp väskan och kunde då konstatera att jag redan fått in alla. Oups!

DSC_1517b

Efter en sen lunch med rester och sill och ägg (självklart så målade vi äggen först) så gick vi en promenad till grannen som har höns, hästar, kor och får. Det fick avsluta påskhelgen i Änga för min och Henkes del.

Vi åkte hem till stan, handlade och gjorde en lax- och räktårta när vi kom hem. La oss sedan och slappade en stund för middagen som idag blev grillad kyckling och coleslaw. Först så tog vi oss dock ett dopp i baljan. det var länge sedan nu, säkert 4-5 veckor sedan.

2016-03-04 19.56.22-1

Inga kommentarer: