fredag, juni 27, 2008

Skitträning med vilt

Idag efter jobbet skulle Henke iväg på sommarfest med jobbet så jag skjutsade ner honom så snart han duschat. Körde sedan iväg till båten för att träna lite vilt med Humla. Hade tinat en kanin, en trut, en kråka och en råka. Kanin var över 1 år sedan hon träffade på och råka var ett nytt vilt.

Började med att låta hundarna sitta i bilen och gick själv ner och la ut viltet på ett säk, allt utom kaninen. Tänkte att Humla skulle få testa ett släpspår med den så jag gick ett spår på ca 80 meter.

Gick sedan tillbaka upp till bilen och hämtade henne. Hon var het och spänd på vad som skulle hända. Visade på henne på spåret vilket hon tog upp dirket. Tappade det efter 10 meter men hittade det snabbt igen och följde det då som tåget. Slutet låg så att jag inte såg henne men hon kom snabbt in med kaningen så det var nog ingen tvekan där. Greppet var fint så kanin får jag nog beteckna som hennes favvovilt!


Gick sedan bort till söket och slängde ut kaningen även där. Rakt genom söket gick en stig så vi promerade efter den och sedan skickade jag henne åt sidorna där jag visste att det fans vilt. Vi började där det låg en kråka, eller om det var råka.

Vet inte om det berodde på att hon först fått smaka kanin men nu stod hon och hängde på den och efter att jag blivit förbannad så kommer hon in med den, dock med ett hemskt vinggrepp. Båda svartfåglarna betedde hon sig så på. Även lite halvtaskigt grepp på truten första gången men det var nog en tillfällighet för den tog hon fint de andra gångerna. Det var svartfåglarna som var under all kritik. Fler dåliga grepp än bra och dessutom med långsamma upptag. Hon ratar dem inte men långsamma upptag som sagt och hemska vinggrepp.

Hade tänkt anmäla till Härnösandsprovet men nu skiter jag i det, får bli proven i gävleborg i höst istället.

Här kommer några bilder. först på hyffsade grepp och sedan på bedrövelsen...





När träningen gick så dåligt gick jag istället och hämtade Neo. Han gillar som bekant inte fåglar och svarta fåglar i synnerhet men ska han jobba så får han ta det som jag har med mig och denna gång var det fåglar så han fick ett par sök han också. Inte mycket kom in men han fick i alla fall jobba. Å n'r han tar fåglar, då tar han dem ordentligt...

Sjösatte sedan lilla ekan och rodde en runda så att hundarna fick simma lite innan vi åkte hem. Helt otroligt så hade vi varit ute i skogen i över 2 timmar när vi åkte därifrån.

Direkt när vi kom hem bytte jag om och satte igång att måla boden och det tog lite drygt en timma så det blev sen middag 21:30. Såg en film, Patrioten med Mel Gibson och gick sedan till kojs vid 00-tiden.

Inga kommentarer: