onsdag, oktober 03, 2007

Lite träning

Eftersom jag frostat av våra båda frysar så har jag också rensat i viltförrådet. Slängde en hel del gammalt skitvilt eller vad sägs om Rapphöna,trast, Nörskrika, måsar osv.... Dessutom tinade jag de änder som var kvar i frysen, 3 gräsänder och 1 knipa för att träna med dem en sista gång. Kvar i frysen blev bara en mås och en korp.

Två av änderna luktade redan lite surt trots att de aldrig tidigare använts och bara varit tinad i samband med jaktprovet . Hur som hellst så åkte jag iväg till båten och la ut ett sök med tre änder, den fjärde skulle jag använda på vatten.

Hämtade Humla och rastade henne innan vi gick ner till vattnet. Körde lite tolling men jag tror att det var efter en vilstig för Humla vädrade mycket och blev lite passiv. Lugn mellan tolling var hon dock.

Körde en vattenmarkering och den kom hon in med men la ner den när jag sträckte fram handen. Gjorde en ny vattenmarkering som hon också hämtade. Hon gick iland med denna på sjöns kortsida. Pä vägen in lägger hon ner och skakar så jag ryar till henne och hon kommer in med anden. Gjorde en tredje markering då gick hon också iland på sjöns kortsida men denna gång kom hon ända in och lämnade i handen.

Kastade ut anden i vattenbrynet och gick sedan upp i skogen och gick längst en stig tillbaka en bit och gick sedan ner till vattnet på ett annat ställe. Nu skulle hon skickas på söket som låg i blöt och tungsprungen terräng med mycket gräsvegetation. Den yttersta anden ligger uppe i skogen. Hon gick ut i 300 knyck och tvärnitar så fort hon passerar en bit från första anden som hon plockar upp direkt och kommer in, lämnar i hand. Följde upp vittringen fantastiskt bra trots att hon sprang så fort.

Skickade henne igen och hon spirnger ut och hittar den andra anden som hon kommer in med och lämnar i hand. 3:e anden hon hittade är den som ligger i vattnet som jag kastade i när hon såg. Den sista anden, den som ligger längst ut, inne i skogen tar hon sist och även den hittar hon direkt.

Humla var duktig och arbetade i fint tempo så nu är det färdigtränat med änder för i år. La ut söket igen för att bara för kul skull se vad Neo skulle göra. Gick sedan upp och hämtade honom i bilen. Han fick springa iväg som han ville för när jag brukar släppa ut honom brukar han alltid kolla av området jag och Humla varit i. Så även denna gång men han hade inte hunnit fram till söket när vi kom fram. Ställde därför upp och ropade in honom från området där vi kört tollingen. Skickade honom sedan på ett sök.

Ni som känner Neo vet hur illa han tycker om vilt. När han var liten var det inga problem men sen körde jag inget vilt förrän ett test när han var 4,5 år. Då gick han fram till fågeln, nosade på den och ställde sig sedan och kissade en bit bort. Han har tagit and nån gång men med mycket möda och stort besvär. Inte ens på vatten har han velat ta dem. När jag testade honom på kråka i våras tog han in den men kräktes efteråt, då förstår ni hur illa han tycker om kråkor. Hur som helst så tog han ju änderna så fint i vatten förra veckan så jag var lite jävlig med honom idag. Vill han söka så får han, men då ska det vara med fågel.

Såå tillbaka till söket. Skickade Neo och han springer ut och hittar snabbt den första fågeln, Nosar på den och springer vidare och hittar den andra. Som för att säga till mig att han hittat dem så kommer han in men utan fågel. Visar honom de goda leverbitarna och säger sök. Då springer han ut till första fågeln, griper den direkt och kommer in med den. Skickar honom igen och då kommer han in med den andra. Tredje gången jag skickar honom får han jobba ett tag men till slut hittar han den i vattnet. Den strular han lite med men jag påminner honom om levern så då kommer även den fågeln in. Aldrig hade jag väl kunna tro att Neo skulle ta in fågel på sök med tanke på ovanstådende.

På vägen hem kasserade vi änderna så nu är det sluttränat med vilt för i år. Ska blir enkelt och kul att bara köra med Dummies ett tag nu och träna moment igen.

Inga kommentarer: