söndag, oktober 07, 2007

Ny snöplig 2:a på TJP...

Idag var det dags igen att åka på Tollingjaktprov. Nu hoppades jag att vi skulle få till apporteringen till fullo för ett 1:a pris. Då kan vi satsa stenhårt på dirrigeringträning i vinter. Åkte från Hudik klockan 06:30 och var framme i Borlänge klockan 08:30. Tyvärr missade jag avfarten mot Gustafs varför det blev en felkörning på några mil innan jag kom fram till att jag var fel. Hur som helst så hann jag ju se flera hundar innan det var min tur så det var inga problem.

Provet låg i tuff men fin terräng som erbjöd vissa utslagsgivande uppgifter, i huvudsak landmarkeringen som i och för sig inte var så svår men där placeringen av kastare och skytt i förhållande till vattnet gjorde att heta hundar riktade fokus mot vattnet och därmed missade vart markeringen landade. På det stora hela ett skojigt och VÄLDIGT blött prov...

Klar för start, påväg ner till provet

Sedan gäller det att smyga ner til Gömslet för att börja med Tollingen.
Det var enormt blött och slaskigt!!!

Tollingen som jag inte är ett dugg nervös för blev helt fel. Humla spanade in Sverker som satt i vassen och filmade. Hon tyckte att han verkade lite otäck och blev totalt låst på tollingen och fungerade inte alls. Nu blev jag nervös och var villig att bryta men jag fortsatte vilket i och för sig var tur.

Humla satt som vanligt lugnt och fint vid första vattenmarkeringen. Härligt också att hon har slutat med startgnället!!! Markerade fint, hoppade utan problem i vattnet och hämtade in anden med ett nackgrepp...

Humla kommer in med den andra vattenmarkeringen. Den la hon ner för att skakade sig med kom sedan in och lämnade i hand

Söket gick inte i 100 knyck men i OK fart, som vanligt enormt effektivt. Hela söket hämtades in och alla apporter lämnades i hand. Efter det så var det dags för den öppna kritiken.

Tollingarbetet drog ner prisvalören ett steg vilket betydde ytterligare ett 2:a pris vilket kändes snöplig. Att tollingen inte skulle funka trodde jag väl aldrig??? Men man får glädja sig åt den fina kritiken i övrigt. Gottar mig särskilt åt meningen "En mycket följsam och trevlig tik som har sina största förtjänster i apporteringsarbetet där hon är föredömlig"

Resultatlistan från dagens prov finns längst ner på sidan. Först kommer lite bilder från dagen som bjöd på finare och finare väder som avslutades med sol. Vissa tagna av mig, vissa av Håkan Fredin och vissa av Marie Lars.

Skytten pustar ut mellan ett rätt stressigt arbete

Jason kommer in med en pippi

Man skulle kunna tro att anden lever...

Springer Nova.s Leo Tuffsson

Anita och Sanna med Sniffa
Margareta med Vira

Härligt ljus på eftermiddagen

Louise med Vilja

Resultatlista:

NKL

1:a pris

Tollarbos Milton Lira Banjo
Agrosofens Menuetta

2:a pris
Agrosofens Marsipankonfekt
Tollartrollets Ametist
LP1 SVCH Vattubrinkens Calamity Jane
S VCH Sävikens Bumblebee af Nema
Agrosofens Calypso

3:e pris
SVCH Tollarbos Flipp Molleson
LP1 LP2 SU(u)CH Agrosofens Pudding
Swinging Tails Loping

0:pris
SVCH Riverbreeze Tickling Flame
Duck Dog's Maverick
Springer Nova's Leo Tuffsson

Ökl.

3:e pris
Tollarbos Kuta Lira Banjo
SVCH SU(u)CH Tollarbos Vilja alla Spirello

0:pris
Duck Dog's Duckling
Duck Dog's Decoy Boy
Agrosofens Banjo

Blev en lång dag. Kom inte hem förrän stax före klockan 21:00. Var ju bara tvungen att käka på MAX innan jag lämnade Borlänge...

Inga kommentarer: