lördag, oktober 18, 2008

Kött, vilda djur och kinamat

Idag åkte Henke ner och sprang tjurruset. De åkte redan klockan 07 och jag skulle upp klockan 07:30 men eftersom natten varit dålig med huvudvärk så låg jag en stund till. Åt frukost, läste tidengen och rastade hundarna innan jag åkte iväg ut till Rogsta där vi idag skulle ta reda på en oxe.

Djuret är detaljstyckat och uppdelat men allt köt och ben står vi ute i Rogsta och skär eftersom inge utav oss är intresserade att spara ben och koka buljong och liknande så vi renskär dem iställlet och maler köttfärs. Det passar vi också på att göra hemma hos Stig.

Lasse maler köttfärs

När vi var färdiga ute i Rogsta åkte vi till Håsta där Jonas och Barnen anslöt så vi börjad med lunch och fika. Sedan somnade Klara och Anton lekte själv i "sitt" rum medan vi delade och vägde köttbitar och förpackade Köttfärs i 500g förpackningar.

Det gick väldigt snabbt och smärtfritt så vi var klar vid 15-tiden. Då fick först hundarna fördiska köttfärsbackarna och sedan åkte Jonas hem till Harmånger med sitt kött och jag åkte hem med vårt kött och fryste in det och åkte sedan upp i skogen för att gå en promenad med vovvarna som varit intresserade och ytterst närvarande hela dagen.




Åkte först en runda på grusvägarna för att se om några jägare var ute. Känns inte så kul att gå i skogen på dagarna nu när det är älgjakt. Kunde dock konstatera att älgjägarna jagade någon annan stans vilket kändes skönt för då kunde vi gå omkring i lugn och ro.

Ha! Det var fler som rörde sig i området i lugn och ro!!! Två älgar som inte var ett dugg rädda träffade vi på. Hade jag varit jägare hade jag utan problem kunnat skjuta den ena som blottade hela sin sida under säkert närmare 5 minuter trots att jag rörde mig rakt mot dem. Dock vände de och sprang när jag kom inom ca 60 meter. Det var en älko med en tjurkalv


Senare på promenden träffade vi på en stor Tjädertupp men den hann jag inte fotografera tyvärr.

Efter promenden åkte jag hem och bytte om för att åka tillbaka till Håsta igen där vi beställde Kina-mat. Var riktigt smaskens.

På kvällen var vi alla slöa så vi satt i soffan och pratade och såg lite tv mellan varven.

Inga kommentarer: