söndag, oktober 17, 2010

Tidernas kortaste jaktprovsstart.

Åkte till Järvsö klockan 07:00 för att göra vår premiär i Ökl på retrieverjaktprov. Det blev tidernas kortaste jaktprovsstart. Skulle gå in i tredje par men strukningar gjorde att jag helt plötsligt skulle starta i andra par. Det var kallt, de fick flytta provplatsen då det var för tjock is på första stället. Även på den nya platsen låg det en tunn hinna is.

Provet började med en dubbelmarkering över vatten (Fåglarna hamnade på andra sidan vattnet, uppe på land). Humla markerade och jag skickade men sen var provet slut. Humla gick inte i vattnet och inte gick hon i på mitt kommando heller så då kastade jag i handduken. Hur kommer det sig att hon helt plötsligt tycker att kallt vatten är nått problem. Hon har ju minst 2 gånger startade på Tollingjaktprov då det legat is på vattnet, visserligen på våren men ändå? Testade att kasta i en fågel efter provet och då var det minsann inga problem? Skithund!

Några bilder från rutan...


Platsen där man skickade på vattenmarkeringen och vattendirrigeringen

Platsen där dirrigeringsviltet låg

Sökområdet Hela vägen fram till vattnet

Resten av dagen jobbade jag på provet och kom hem först vid 16:30-tiden. Då blev det en kort rastning av skithunden och sedan middag. Efter det så däckade jag i soffan och vaknade med huvudvärk så det blev däckning resten av natten också...

Inga kommentarer: