måndag, mars 11, 2013

4 dagar kvar… en bra dag

Nedräkning för nu är det nära… Började dagen lite segt men den tog sig. På jobbfronten blev det några skrivelser och en sammanställning av en inspektion.

På lunchen var jag hem till hundarna som vanligt men idag blev det inte en skogspromenad som jag tänkt för det får bli på torsdag då vi dels ska på baken efter jobbet men också göra klart det sista inför dagen efter så hundarna kommer nog inte att få så mycket aktivering på kvällen.

Hur som helst så blev det en bra dag idag. Efter jobbet fick Henke ta Neo på en runda medan jag gick med tjejerna. Gick ner på isen för att apportera lite på öppna stora ytor. På skoterspåret på väg ut på isen släppte jag två dummiesar utan att hundarna såg. Efter ca 40m la jag Vinna och ställde upp Humla på ett skick. Hon gjorde linjetaget fint men jag hade inte väntat mig annat. Vinna fick sedan göra om samma övning och hon gjorde det precis lika fint. Är dock mest nöjd över att hon låg passiv så fint när Humla jobbade.

Gick vidare och släppte en båda dummiesarna igen men denna gång såg hundarna att jag la ifrån mig dem. Gick ca 60 meter och skickade sedan Humla först. När hon hämtat sin så kastade jag iväg dummiesen åt rakt motsatt håll. Vinna fick sedan ta den lämnade dummiesen på linjetag och sedan den kastade dummiesen som en markering. Hur bra som helst.

Gick sedan promenad på isen och vek upp på land. Bland några stenar kastade jag ut båda dummiesarna igen. Denna gång gick jag ca 75m innan jag vände om. Denna gång fick Vinna gå först och hon gjorde det perfekt än en gång. När hon kommit tillbaka fortsatte vi bort från den sista dummiesen Ca 120m så kastade jag en markering i 90 graders vinkel från den som låg ute sedan tidigare. Fortsatte att gå ytterligare ca 30 meter. Platsade Vinna. Skickade Humla på ett långt linjetag förbi den kastade dummiesen. Humla hämtade perfekt och fick sedan ta markeringen. Kanon!

Båda tjejerna hade skött sig exemplariskt! Övningarna var väl i lättaste laget för Humla eftersom det var så öppet men avstånden var i alla fall fullt tillräckliga. Avståndet för Vinna var längre än hon någonsin gjort men så var det ju som sagt öppet och bra för henne. Himla nöjd med promenaden och träningen var jag!!!

När vi kom hem så packade vi ihop alla kläderna i klädkammaren. Nu återstår bara lite porslin i köket och lite tvätt som ska tvättas och annan tvätt som ska torka i torkskåpet först,,, Nära nu…Tummen uppRullar runt på golvet och skrattar

1 kommentar:

Erica sa...

Så duktiga hundar du har och mest imponerad blir jag över passiviteten, hur har du tränat in det? Lite goda råd till någon som sitter med två för första gången?=)