torsdag, augusti 06, 2020

Apporteringsträning och årets fästing

Klockan 11:30 träffades vi ett gäng vid en tjärn för att träna. Göran och jag började med våra små. Vi körde markeringar på land och vatten till att börja med. En markering kastades på land. Vi vände om och sedan kastades en markering på vatten. Vi vände om och markeringen på land hämtades innan markeringen i vatten hämtades.

Gjorde om övningen och denna gången stod kastare på andra sidan vatten. Markeringen kastades på land, sedan kom den på vatten och även denna gången togs först markeringen på land in. Esset  går lugnt och fint i vattnet och simmar bra. Idag lämnade hon dessutom av i hand. Duktig lilltjej!

Vi avslutade med en markering på land på andra sidan vattnet. Esset simmade ut fint och sedan kallade jag tillbaka henne över vattnet och även detta gick bra.

Essets träning avslutades med några apporter med en and. När anden ligget fint samlat på backen så packar hon in den och tar den till mig men när den kastas och ligger lite huller om buller så bökar hon, tar taskiga grepp, släpper på vägen och lämnar den. Vi måste verkligen träna vilt nu för att få till en bra hantering.

Olika hundar körde olika grejer. Vinna fick köra med vilt. Dirigering på land, passivitet när andra jobbade på vatten, markeringar i vatten och sedan ett avslutade viltsök med fasan, trut, kaja, kanin och kråka.

Det var ett härligt väder och vi hade det verkligen trevligt där vi tjärnen idag.

Väl hemma återhämtade vi oss lite och sedan förberedda jag en paj, Esset fick jobba lite med änder igen och sedan gick vi en promenad genom byn innan västerbottenpajen värdigställdes samtidigt som Henke fixade dagens middag.

Innan jag åkte till träningen upptäckte jag årets första fästing på mig själv. Det har blivit en per år de senaste fem åren nu..

Inga kommentarer: