fredag, april 30, 2021

Valborg 2021

 Även i år blev det ett annorlunda valborgsfirarande på tu man hand. Jobbade på på förmiddagen och flexade sedan ut från jobbet klockan  12 då det blev lunch och sedan tog jag med tjejerna på en promenad. Tog på mig stövlar när jag gick och tog också med mig den stora dokken-gåsen. Först fick tjejerna apportera gåsen på täkten, Jag tycker att Esset bör förbättra sitt apporteringsgrepp på stora föremål så vi jobbar på med det. På filmen är det dock Vinna som apporterar.


Efter det så gick vi vidare ner till vattnet. Tänkte att det är dags att börja vattensäsongen lite försiktigt. Ville se hur hundarna villighet att gå i vatten så här i början på säsongen. Vid första apporten stannade Esset till och tvekade lite men med ytterligare ett kommando så gick hon lugnt i trots att jag stod ca 10 meter bort. 

Efter det så gick hon i direkt. Esset fick fyra apporter och Vinna fick två innan vi gick hem för att de inte skulle bli för kalla. På vägen hem sprang Esset mycket så hon höll nog värmen uppe. Vinna lägger sig mer och rullar. Både var skitiga efter röjjet på den torra stubbåkern så jag spolade av dem i lite varmt vatten i duschen när vi kom hem.

Jag känner mig trött och den här veckan har jag också känt av huvudvärken igen så jag slappade en stund i soffan medan Henke avslutade sin arbetsvecka.

Senare på eftermiddagen gick vi en promenad genom byn och sen förberedde vi, en för oss, tidig middag. Dagens middag blev "bara" en varmrätt bestående av grillade oxfilé och pommesfrittes. Anledningen till vår tidiga middag var att vi idag skulle vara med på vinprovning. Idag skulle vi prova 5 olika viner och då ville vi ha mat i magen även om man vid en provning inte konsumera så mycket vin men man blandar en del. 


Det blev en mycket intressant och bra vinprovning som varade i nästan 2 timmar.

Som kvällsvickning blev det den rätt som kanske en vanlig kväll skulle varit förrätten. Men oj så gott med Löjromstoast.

Avslutade kvällen före midnatt då vi bägge två var trötta efter veckan.

Inga kommentarer: